Vild med min lærer?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er startet på gymnasiet har efter sommerferien, og nu tror jeg så at jeg har fået en crush på min engelsklærer. Jeg er begyndt at glæde mig meget til at have undervisning med ham og jeg tænker nok mere på ham end jeg burde… Det er ikke fordi han er sådan sygt lækker, men hans personlighed og måde at være på er virkelig fantastisk. Han er sjov, charmerende og helt generelt bare dejlig… på en måde. Men det er også bare et problem for mig, fordi jeg er bange for at jeg skal gå hen og blive decideret forelsket i ham, og jeg frygter at det kan få konsekvenser for min evne til at koncentrere mig etc. I hans timer. Jeg føler mig speciel når han fx roser mig for afleveringer etc., men det er squ nok bare mig det bilder mig alle mulige ting ind, fordi jeg ved jo godt at han bare ser mig som en hver anden elev… det skal lige siges at jeg er 17 (bliver 18 i december) og han er omkring 34. Jeg ved godt at lige meget hvor gammel jeg er, så er det stadig forkert og ville aldrig gå, fordi han er min lærer, og lærer/elev-forhold er ulovlig… Men jeg kan ikke stoppe med at tænke på ham, og jeg føler på en eller anden måde en trang til at være sammen med ham (ikke noget seksuelt), fordi han gør mig tryg. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg mener jeg kan jo ikke fortælle ham det? Heller ikke selvom jeg virkelig gerne ville.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, hvis ikke det er så nemt når du kan mærke, at du er ved at få følelser for din lærer. Det er helt normalt, men det er altid svært når nu man er forelsket og godt ved at det ikke kan blive til noget.
Som du selv, helt rigtigt skriver, så er det ulovligt med et lærer-elev forhold. Når du mærker at du føler dig som noget specielt når han roser dig for dine afleveringer så er det, som du selv skriver, et udtryk for den forelskelse du har. Han ser dig nok desværre ikke som andet end din elev.
Jeg tror de er mange der har oplevet at blive forelsket i en lærer og det kan der være flere grunde til. For det første kan de selvfølgelig være fordi det er et dejligt menneske og det er jo fair nok. Men tit handler det også om, at en lærer har en speciel position og tit står foran en, som en person der ved en del, måske er ekstra spændende, virker måske mere moden på grund af alderen og andre ting. Altså en man måske ser lidt op til. De ting kan også være med til at forstærke følelsen af forelskelse og tryghed.
Jeg synes ikke du skal fortælle noget til ham lige nu, selvom du kan have lyst til det. Dine følelser er højest sandsynligt ikke gengældt og så tror jeg bare det vil være endnu sværere for dig bagefter. Selvom dine følelser fylder meget lige nu, så tror jeg du vil opleve, at de bliver mindre med tiden.
Du er lige startet i gymnasiet og det hele er stadig meget nut og spændende. Måske vil du komme til at se flere sider af ham, som gør at du forhåbenlig stadig respektere ham som lærer, men måske ikke som en forelskelse. Altså når den første fascination af ham tager lidt af.
De bedste hilsner Sine