Vil ikke i skole og har ikke andre muligheder

brevkassespørgsmål

Vil ikke i skole og har ikke andre muligheder

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hej

Jeg gik ud af skolen sidste år og ville egentlig helst på gymnasiet men da alle fortalte mig at det var en dårlig idé og jeg burde vente. Så jeg valgte at jeg ville gå på den 10.klasse jeg går på nu. Jeg er rigtig ked af at gå på den skole jeg går på nu og har virkelig ikke lyst til at tage derhen hver dag, jeg er hele tiden ked af det og helt udmattet over at være der. Mine forældre synes jeg skal give det endnu en chance men det er virkelig svært at være der. Jeg har prøvet at ringe til forskellige gymnasier for at høre om der er plads, men uden held. Men jeg har lidt ambivalente følelser omkring det fordi jeg vil virkelig væk fra min nuværende skole, men alligevel tror jeg at jeg vil synes det er meget svært at komme ind i en ny klasse. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde også nogle aftentimer, men min forældre synes ikke om den idé. Jeg er hjemme fra skole denne uge og hvis jeg ikke finder en ny skole inden ugen er omme skal jeg tilbage og det har jeg virkelig virkelig ikke lyst til. Ved ikke om det er det rigtige sted at skrive, men har ikke en gang en uu-vejleder jeg føler jeg kan snakke med. Så ved i om der er andre muligheder hvad man kan lave måske nogle andre muligheder end at gå i skole som jeg ikke kender til? Håber virkelig i kan hjælpe

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå, at du har det svært på din skole. Det er meget normalt, at når der sker en overgang mellem forskellige skoler, så kan det være svært. Der sker mange ændringer og det kan være svært at komme ind i en ny rutine med en masse nye mennesker. Jeg vil forsøge at rådgive dig så godt, jeg kan.

Du skriver, at du gerne vil stoppe i skolen for at finde en anden skole eller komme ud og arbejde. Det kan jeg godt forstå, da det kan være et afbræk fra skolen at arbejde. Man skal huske på, at når man har været ude og arbejde, så er det svært at komme tilbage til at skulle gå i skole hver dag. Det gælder både rutinen om, hvordan det er at gå i skole, men også det faglige, hvor det kan være svært at følge med, hvis man har holdt et år fri fra skolen. For nogle kan det også fungere godt at få en pause. Det kan være, hvis man er skoletræt og så kan en pause gøre, at når man kommer tilbage året efter, er man klar til at fokusere på skolen. Det kan du forsøge at snakke med dine forældre om, hvis du beslutter dig for at tage et år fri for at arbejde. En anden ting er, at hvis du finder et gymnasium, du kan starte på nu, kan det være svært at komme ind i en klasse, hvor eleverne allerede kender hinanden. Det kan også være, at det ikke er noget problem og det vil være det bedste for dig. Det kan du forsøge at mærke på dig selv, hvad du mest har lyst til.

En anden ting du kan gøre er at følge dine forældres råd og forsøge at give skolen en chance. Her mener jeg den skole, du går på nu. Nogle gange kan det virke udmattende at starte på en ny skole. Senere kan det være, at du oplever at få nogle gode venner, der måske kan gøre skolen mere interessant og mindre udmattende. Her kan det være en god ting at forsøge at se tingene i mindre perspektiver. En helt ny klasse med en masse mennesker kan virke overvældende. Men måske kan du se på en enkelt person, som virker lidt mere venlig og sød end de andre. Her kan man forsøge at etablere et venskab ved at snakke om ting som, hvor man kommer fra og hvilke fritidsinteresser, man har. Ting er ofte ikke så slemme, som de virker, når man først kommer ind i en hverdag og vænner sig til dem. Det kan også være, at der sker ændringer. fordi det hele lige nu er nyt for alle. Når alle i klassen kommer ind i en rutine, kan det være, at det bliver nemmere for jer alle.

Mit råd til dig vil også være at snakke med dine forældre om disse her ting. Forklar dem hvorfor du ikke vil gå på denne her skole. Hvis du beslutter dig for at forsøge at få et arbejde, kan du forsøge at argumentere for, at du mener, at et arbejde vil gøre dig mere skoleparat. Hvorimod hvis du fortsætter i din klasse, at du vil have mindre mod på at starte i gymnasiet, hvis det er sådan, du føler. Det kan også være, at dine forældre så bedre vil kunne forstå dig eller at de kan give dig nogle råd til, hvad du kan gøre. Hvis du stadig føler, at det er svært at snakke med dine forældre om det, fordi de for eksempel afbryder eller du ikke føler, at de forsøger at forstå det, kan du forsøge at formulere dig i et brev. Det kan være lettere, fordi her kan de se på skrift, at du mener det og de kan ikke ignorere det. Selvom det er frustrerende lige nu, skal du huske på, at det er en proces, som alle i din alder gennemgår. Selvom det kan se ud til, at dem i din omgangskreds klarer skoleskift nemt, er det noget, der skaber frustrationer for de fleste. Men det er noget, man skal igennem og det vil ikke være sådan hele tiden. Jeg håber, at du kunne bruge mit råd og ønsker dig held og lykke.

Med venlig hilsen Signe.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål