Vil ikke have hende med!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg vil lige starte med at sige at jeg elsker min mor. Hun er god ved mig. Men jeg har ligesom bare det problem, at hun vil mig i skole på min først dag i sjette klasse. Det er jeg bare ikke helt glad ved.. Først: så vil jeg ikke have hende med pga. mine klassekammerater. Det er søde nok, men de har det bare med at tale grimt (noget jeg ikke gør), og kan godt sige nogle 'perverse' ting. For det anden: min mor kan godt være, ja, pinlig.. Hun kan pludselig komme med en dum kommentar, eller begynde at danse mærkeligt. Hun syntes selv det er sjov, men jeg sidder og tænker at hun skal holde op. Den tredje ting: Jeg er mest sammen med drengende. Jeg har en ret piget stil, og alt det, men jeg syntes bare at de andre piger i min klasse, er såå fimsede. Så har min mor fået den dårlig vane, at irretere mig med at jeg kan lide dem. Det kan jeg alså ikke! Jeg har enda sagt til hende at jeg alså ikke ville have hende med, men hun trode at jeg ikke mente det, og gav sig til at grine! Jeg vil virkelig ikke have hende med! Jeg ved godt det er lidt ondt mod hende, men jeg skal bruge nogle måder så hun ikke kommer med. (Undskyl, vis det var et lidt mærkeligt problem.)

Svar:
Hej med dig
Jeg synes slet ikke det er et mærkeligt problem – men bare super godt du skriver herind med det! Jeg kan godt forstå det er træls at hun vil med og ikke tog dig seriøst da du fortalte hende, at du ikke ville have hende med i skole. Jeg synes heller ikke det er ondt mod hende, for det er bare helt fair at der er nogle ting man gerne vil selv, når man er 12 år.
Du vil gerne have nogle måder du kan få hende til at forstå hun ikke skal med. Jeg tænker den bedste måde er, at fortælle hende det igen, men hvor du fortæller hende, at du mener det helt seriøst og at du håber hun vil respektere at det er noget du gerne vil selv. Hvis du synes det er svært at få sagt, og er bange for at hun ikke vil tage dig seriøst igen, så synes jeg du skal skrive et brev til hende, hvor du skriver det i – du kan måske bruge noget af det du har skrevet herind til brevet.. Tit tager folk breve lidt mere seriøst, for hvis man har sat sig ned og skrevet det, så må man virkelig have ment det.
Jeg håber du kan bruge mine idéer – og at de vil virke, så du kan få lov til at starte i 6.klasse selv – ellers er du velkommen til at skrive igen eller komme på chatten.
De bedste hilsner fra Heidi