Vi skal bare være venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse! Mit navn er Emma og jeg skriver, fordi at jeg har lidt et problem. Jeg har denne her rigtig, rigtig gode drengeven, som hedder Jesper. Jeg er meget glad for ham og vi elsker at være sammen. Problemet er, at jeg tror, at han vil være mere end venner. Han flirter hele tiden med mig nusser mig osv..jeg syntes faktisk helt ærligt at det er lidt ubehageligt, da jeg KUN ser ham som en god ven. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Emma
Det lyder dejligt, at du har en rigtig god drengeven, som du holder meget af. Det er vigtigt at have gode venner i sit liv, som man kan dele ting med. Men det kan desværre også blive lidt ubehageligt, hvis den ene begynder at udvikle følelser, som den anden ikke har.
Når man bliver teenager, så kan venskaber mellem piger og drenge godt ændre sig. Der sker meget med kroppen, hormonerne og ens følelser, og det er ikke altid til at styre hvem man bliver vild med eller forelsket i. Det man kunne før i sådan et venskab, for eksempel at ligge ved siden af hinanden, give lange knus eller være meget sammen, kan godt blive lidt mere svært at gøre, især hvis den ene føler mere end den anden.
Som du beskriver din ven, så kan det godt lyde som om at han er blevet vild med dig. Når det ikke er gengældt kan det være ubehageligt, fordi ens grænser bliver overtrådt. Jeg synes det er vigtigt at han finder ud af at du ikke har det på samme måde, så han ikke bliver ved med at flirte med dig. Hvis du har modet til det, synes jeg du skal prøve at fortælle ham at du er rigtig glad for jeres venskab, men at du ikke vil mere end det. Du kan også overveje at skrive det i et brev eller i en sms. Hvis du synes det er svært at sige det ansigt til ansigt, kan du begynde at sige ting, der får ham til at finde ud af, at du ikke vil være kæreste med ham. Du kan begynde at snakke om andre drenge, sige at du er meget glad for at I er venner og ikke kærester osv.
Jeg synes dog altid at ærlighed er det vigtigste, især i et venskab. Det kan godt være at han bliver ked af det eller at det bliver lidt akavet de første gange I er sammen, efter I har snakket om det, men jeg tror hurtigt at det går over.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, så du snart kan hygge dig med din ven, helt uden at få det ubehageligt.
Venlig hilsen Marianne