Venskab med måske mere?

brevkassespørgsmål

Venskab med måske mere?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Hej brevkasse

Jeg tror nu at jeg er en person der nemt kan blive forelsket men. Jeg har gået i klasse med den dreng fra min klasse i 2 år og gør det stadig. Jeg tror måske jeg er begyndt at blive forelsket i ham. Der er bare et lille minus, der ingen andre piger fra klassen der kan "lide" ham. Vi var på lejrtur med klassen for en uge siden og jeg tog mig selv i at kigge efter ham flere gange, og jeg gik tættere på, bare af mig selv uden rigtig at tænke over det.

Men også efter vi er kommet hjem jeg er begyndt at få mere og mere øjnkontakt med ham.

Jeg har også skrivet med ham før, men det vat fordi han følte at der ikke var nogen der kunne lide ham.

Jeg vad bare ikke  om det er et venskab eller om det er mere end et venskab. Så vil ikke nok være søde at prøve, at hjælpe mig. :)

Svar:

Kære du,

Jeg kan godt forstå du synes det kan være svært at finde ud af hvad det er for nogle følelser du har. Det er ikke altid nemt at finde ud af om man er forelsket eller ej. Jeg synes det er godt, at du har skrevet ind for at blive klogere på hvordan du har det med ham. Jeg vil prøve at give dig et svar, som jeg håber du kan bruge.

Det lyder til, at du, helt uden at tænke over det, kommer til at kigge efter ham, gå tættere på ham og søge hans øjenkontakt. Det kan være et godt tegn på, at han i hvert fald fylder meget i dine tanker. Når nogen fylder meget i tankerne, så er det helt naturligt at man kan komme til at se dem i et nyt lys. Man kan dermed sagtens blive forelsket i en selvom man i gennem længere tid bare har set dem som en ven eller klassekammerat. Når man pludselig ændrer syn på et andet menneske, så kan man godt blive i tvivl om hvad det så egentlig er man føler, og man kan have svært ved at stole på at det man føler også er rigtigt.

Du skriver, at du ikke ved om det er et venskab eller mere end det, og det kan jeg godt forstå du kan blive i tvivl om. Det er ikke nemt altid at vide hvordan man egentlig har det med en person, og slet ikke hvis ikke man har snakket så meget sammen eller kender hinanden rigtig godt. Selvom I har gået i klasse sammen i to år og stadig gør det, så lyder det ikke til, at I snakker så meget sammen, bare du og ham? Måske kunne det være en god måde at blive klogere på hvordan du har det med ham? Du kan evt. prøve at skrive en sms til ham og høre hvordan han har det. Du skriver, at I har snakket sammen før, så måske kan du bruge det til at tage kontakt igen - fx. ved at spørge om hvordan han har det? Nogle gange kan man godt få en masse ideer om hvordan en person er hvis ikke man kender dem så godt, og så er det man kan blive forvirret over hvordan man har det med dem, fordi man jo ikke reelt ved hvordan de er. Så kan det være en god ide at lære dem bedre at kende og så mærke efter hen ad vejen om man bliver forelsket.

Når du skriver, at det er et minus, at ingen af de andre piger i klassen kan lide ham, så kan jeg godt følge dig i hvad du mener, fordi mange har det sådan, at det på en måde ville det være rart hvis andre også kunne forstå hvorfor og hvordan man følte. Modsat tænker jeg egentlig, at det kan være din fordel, at de andre piger ikke kan lide ham på den måde som du kan. Det er meget forskelligt hvem man forelsker sig i og man kan have meget forskellige typer man falder for, også selvom man er gode veninder. Det er egentlig et held, for ellers ville man jo skulle "kæmpe" om de samme fyre - hvis du kan følge mig i det? Jeg synes du skal prøve at se det som et plus i stedet for et minus. Det er sejt, at man tør være sig selv og tro på at det man føler er ligeså godt som det de andre føler. Måske kunne det være en idé at snakke med dine veninder om det - være helt ærlig også selvom du ikke tror de har det på samme måde med ham. Det kan være rart at høre andres syn på sagen når man selv er i tvivl. Måske kan de hjælpe dig med at finde ud af om du er forelsket eller ej? Det kan også være rart at finde ud af om de vil støtte dig i hvordan du har det og hvad du tænker - selvom du tænker at de nok har det på en anden måde. Ens veninders accept kan nemlig være en stor del af ens følelser for en fyr. Det kan måske lyde mærkeligt, men måske ved du hvad jeg mener? Hvis ens veninder ikke kan forstå hvorfor man er lidt lun på en fyr, så kan det være svært at give sig selv lov til at blive forelsket i ham. Sådan burde det selvfølgelig ikke være, men det kan godt være sådan alligevel. Måske er det også sådan du har det?

At være forelsket kan være rigtig dejligt, men det kan også være svært og hårdt. Derfor kan det være godt at have nogle at snakke med. Som sagt tænker jeg, at det kunne være en god ide hvis du snakkede med dine veninder om det, men det kan også være rart at snakke med nogle som hverken kender dig eller ham. Hvis du kunne tænke dig det, så er du altid velkommen på 1-1chatten her på cyberhus, hvor du kan chatte med voksne rådgivere om det, der fylder hos dig. Du kan finde chatten her.

Jeg håber du kan bruge mit svar og at du bliver klogere på hvordan du har det med ham.

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål