Venskab
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg er lige stoppet på efterskole, og har lige nu sommerferie.
Alle de venner jeg har bor langt væk og de fleste af dem har mange planer her i sommerferien. Jeg har næsten igen og bruger bare tiden derhjemme alene sammen med mine forældrer. Jeg keder mig og føler mig meget alene da jeg ikke bare lige kan ses med nogle. Hvad kan jeg gøre for at få en god ferie?
Jeg er ikke så god til at have mange venner og har derfor kun nogle få tætte venner. Hvad kam jeg gøre for at blive bedre til bare at ses med folk som ikke er tætte venner?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at have venner der bor langt væk, og som ikke har tid til at se en, og det kan være frusterende, hvad man skal gøre, for at få en god ferie på trods af det.
Jeg tror, at der er mange som har gået på efterskole, som kan genkende den ensomhed man kan føle efter man er stoppet. Og det kan være rigtig svært at vænne sig til ikke at se sine venner hele tiden, og samtidig at skulle flytte hjem igen. Og derudover er det ekstra svært når det er sommerferie, og man ikke har mange planer. Jeg tror ikke at du er den eneste, som føler sig ekstra ensom her i ferien, og føler at man er den eneste som ikke har nogle planer. Måske du har nogle gamle venner, som du kan tage kontakt til og se igen? Det kan også være, at der er nogle fra din efterskole, som du ikke snakkede så meget med, men som alligevel kunne være sjove at være sammen med? Der er ofte mange forskellige arrangementer henover sommeren. F.eks. er der grøn koncert - måske kan du spørge en tidligere ven eller høre dine venner fra efterskolen, om de har tid til at tage afsted? Derudover findes der mange ungdomsklubber rundt omkring. Måske du kunne undersøge om der er en i nærheden af dig og prøve at tage afsted. Det kan godt være lidt grænseoverskridende at skulle tage alene afsted og møde nye mennesker, men det kan være en rigtig god idé, hvis du gerne vil have nogle nye venner eller bare lave noget andet end du plejer. Det kan også være at der er noget sport, som du gerne vil prøve at starte til. Det kan være en god mulighed for at møde nogle nye mennesker og måske få nogle nye venner. Selvom det lyder til, at du er lidt træt af kun at være sammen med dine forældre, så er det ofte en god idé at komme ud og opleve noget nyt. Det kan være at der er nogle aktiviteter i din by, som du ikke har set før? Eller måske et sjovt museum eller slot? Det er næsten kun fantasien der sætter grænser for, hvad man kan lave. Og når du holder dig beskæftiget, så kan det være at du glemmer lidt, at du føler dig alene, og samtidig er der større sandsynlighed for, at du føler at du får noget ud af din ferie og at den stadig er god, selvom du ikke har mulighed for at se dine venner fra efterskolen.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være bedre til ikke kun at have få tætte venskaber. Det er altid rart at kende mange. Du er nok ikke den eneste, der har det sådan. Der er nogle mennesker der er gode til at have mange venner, men hvor de så ikke er så tætte, og så er der også mange ligesom dig, som har få, men tætte venner. Det er meget forskelligt og der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet. Hvis du altid har haft få tætte venner, så kan det være svært at lave om på. Det kan være svært at acceptere at have venner, hvor man ikke deler så meget og generelt ikke er så tætte. Venskaber kræver ofte meget arbejde for at holde det ved lige, og derfor er der mange som vælger at have få venner, for at fokusere på dem de har. Men man har selvfølgelig altid mulighed for at udvikle sig. Det kan være svært at sige, hvad du præcis skal gøre, for at blive bedre til at ses med folk som ikke er tætte venner. Men jeg tror, at du skal starte med, at prøve at finde ud af, hvad du forventer af et venskab og hvordan du forstår det, at være venner. Ofte har man nogle forventninger til hinanden i et venskab, og når man er tætte venner, så har man nok lidt flere forventninger end hvis man ikke er så tætte. Så en idé kan være, at finde ud af om du kan forvente mindre af nogle end du måske plejer at gøre til dine tætte venner. Det kan også være at du skal finde ud af, hvorfor du ikke har mange venner. Måske kan det være, at du gerne vil ses med dine venner ofte, og så kan det være svært at have mange venner, men der kan selvfølgelig også være andre grunde. Hvis du har muligheden for det, så kan du prøve også at være sammen med dine venner og deres venner. På den måde kan du opleve, hvordan det er at være sammen med nogen, som ikke er dine tætte venner, men som stadig kan blive dine venner eller bekendte.
Til sidst vil jeg sige at der ikke er noget galt i at have få venner. Det vigtigste er bare, at det er nogle gode nogen man har, og at man stoler på dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille