Venner
brevkassespørgsmål af
X
14 år
jeg ved egentlig ikke rigtig hvorfor men jeg kan ikke lige mine venner
jeg tror det er fordi jeg har fundet nogle ting jeg bare ikke kan lide men
måske er jeg bare skuffet fordi de ikke er som jeg havde håbet
men jeg kan ikke komme væk fra dem da vi gå i klasse sammen og jeg tør ikke sige til dem jeg er irriteret over disse ting fordi hvad nu hvis vi bliver så sure og uvenner at vi snakker om det i klassen
(når vi skal snakke i klassen (kun pigerne) bliver der altid snakket om hvor meget vi (4) er sammen men jeg vil helst ikke være sammen med dem på grund af de her ting)
jeg vil ikke flytte skole da jeg har sagt (da jeg stadig kunne lide dem) at jeg skal ikke flytte skole jeg har alt for gode venner så hvis jeg flytter vil alle nok bare sige jeg er underlig eller dum
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår godt du synes det er træls, hvis du for tiden ikke helt føler dig tilpas med dine veninder. Jeg tænker først og fremmest, at det er normalt, at det kan gå lidt op og ned med venskaber. Men det er selvfølgelig svært at sige om i i stedet er ved at vokse fra hinanden.
Det er svært for mig at sige hvad din utilfredshed med dine veninder bunder i, men der er nogle forskellige overvejelser, som jeg tænker vil gavne dig, så du kan få det bedste ud af din tid i folkeskolen og dem du har omkring dig. Jeg tror vi alle kan gå og ønske os noget af det vi ikke har, det kan fx være " de andres seje venner", "deres nye tøj" og lignende. Alt sammen ting, der er interessante fordi vi ikke har det og godt ville have det lidt bedre end vi har det. Det man ofte ikke husker er, at græsset ikke nødvendigvis er grønnere på den anden side, og at det som de andre har også har nogle ulemper, som man bare ikke kan se. Folk går alle og kæmpe med små eller større problemer, som man bare ikke kan se udadtil. I øjeblikker er du lidt træt af dine veninder som du skriver.
Det er jo en mulighed, at årsagen skyldes, i bare ikke er hjerteveninder og vil fortsætte kontakten efter folkeskolen. Men uanset om det bare er en periode i skal igennem, så tænker jeg du gerne vil forsøge at have det så godt muligt på trods i din klasse? Derfor kan du måske overveje hvad det er som irriterer dig ved dine veninder? kommer de altid for sent, laver aldrig lektier eller overtræder de dine grænser? Hvis det er helt konkrete ting, tænker jeg ikke der sker noget ved at du siger til hende eller dem, at det fx kunne være rart hvis de kom til tiden til jeres aftaler, eller at du ikke vil arbejde sammen om opgaverne, fordi de ikke har lavet lektier. Det er jo en helt fair udmelding, og viser også, at du står ved, at det er noget som betyder noget for dig.
Det kan også være, at du irriteres over noget ved deres person, hvilket jo gør det lidt sværere, da de jo ikke kan lave om på sig selv. De forsøger sikkert lige som alle andre at være sig selv. Hvis det er det som er tilfældet, tænker jeg du kan gå til dem med den indstilling, at man ikke kan lave om på sine veninder, men fokusere på, hvad du er glad for ved dem. Det kan faktisk ofte være en god indstilling når man generelt møder mennesker at huske at fokusere på de positive ting ved dem, fordi vi alle har både gode og dårlige sider. Er nogle af pigerne fx gode at snakke med, er de søde til at hjælpe, at grine med eller noget helt andet?
Det er ikke sikkert det er dine bedste venner du har fundet i skolen, men selvom de ikke er det kan du måske alligevel hygge dig med dem i skolen og måske bliver du senere glad for at du "holdte" lidt ud og gav dem en slags "chance"? Det kan måske lige nu synes utrolig vigtigt at have nogle rigtig gode venner, men du skal nok få god mulighed for at møde nogle gode venner igen. Hvis du eksempelvis efter skolen vælger at læse videre på en uddannelse, dyrke fritidsinteresser og lignende vil du hele tiden møde unge mennesker og derfor få rig mulighed for at møde nogle gode veninder, som du deler nogle interesser med. Hvis du virkelig bare ikke har lyst til at bruge tid med dine veninder, kan du jo også begynde, at snakke lidt til nogle af de andre fra klassen. Det kan være det viser sig, at der er nogle af de andre som faktisk er rigtig hyggelige at snakke med.
Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner Maria