Veninder og venner ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Det er bare jeg har længe gået og tænkt på noget ... jeg er lige flyttet skole eller det vil sige efter sommerferien men jeg har så fået en masse nye venner og veninder men det er bare jeg er bange for at de kun vil være venner med mig fordi jeg gir dem smøger og penge ovs. men deter bare de vil kun være sammen med mig i skolen og de invitere mig aldrig til noget hjemme hos dem og sårn noget og de må ikke komme hjem til mig fordi jeg syntes det er for pinligt da min mor er arbejdsløs og derfor drikker fra kl 2 så er rigtig bange for at hun bliver fuld når de er hos mig... jeg har oss forklaret det til dem at det er derfor... men er bare så pisse forviret for det virker som om de bare udnytter mig... mine venner er tit sammen, dvs vær dag og jeg må aldrig komme med så ved ikke om de er rigtige venner ? er pisse forviret og håber i bare forstod lidt af det og kan hjælpe mig ... kh JL

Svar:
Hej JL
Det er ubehagligt hvis man som dig føler sig udnyttet af sine venner. Det kan være svært at starte på en ny skole og skal møde nye venner. Jeg vil foreslå dig at prøve at finde ud af om de virkelig er dine venner. Du kan prøve at snakke med dem du har det bedst med om det. Du kan også prøve at lade være med at give dem de ting du gør. Det er ikke meningen at man skal give sine venner penge, for at de vil snakke med en. Hvis man skal det, er det ikke rigtige venner. Venner skal være der for hinanden og have lyst til at være sammen. Hvis de er sammen med dig for penge, er de ikke værd at være venner med. Måske er der nogen andre på din skole som du kan være rigtige venner med uden at skulle give dem noget. Det vil du opleve er meget rarere.
I forhold til din mor, er det svært at leve i et hjem med forældre der drikker meget. Er der nogen du kan snakke med og bede om hjælp. Måske dine bedsteforældre, en anden i din familie eller måske en lærer. Hvis din mor har et alkoholproblem er det meget svært for hende at stoppe. Hun har brug for hjælp fra sin familie og venner. Måske kan nogen i din familie hjælpe dig med at bede hende om at stoppe, og hjælpe hende med at stoppe.
Jeg synes også du skal prøve at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som gerne vil prøve at hjælpe dig. De har ret meget erfaring med sådan nogle ting og måske har de nogle flere gode ideer til hvad du kan gøre nu.
Jeg håber det bedste for dig!
Denise