veninder og venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
min bedste veninde har fået en kærste og der er ingen fra klassen der ved det og så siger en fra min klasse at han syns det er barnligt at man holder det hemmeligt. men så sagde min veninde bare hvad nu hvis ens forældre ikke ved det for det er nemlig kun mig og så min veninde og hendes kærste. og hun vil ikke sige det for hendes forældre ved det ikke og så os fordi at hendes kærste er ny og så syns hun at det er lidt pinligt men hun elsker ham og de er næsten som om når man er ny forelsket. hvad skal jeg gøre for bliver lidt ked af det inden i når vi lyver?

Svar:
Kære du
Det er aldrig sjovt at lyve og rigtig godt du skriver herind omkring, hvordan du har det. Det er helt naturligt at du får ondt i maven, hvis du holder nogle ting hemmeligt.
Jeg synes, du skal prøve at tale med din veninde omkring det. Fortæl hende, at du har det dårligt med at lyve for de andre i klassen. Når din veninde og hendes kæreste vil holde det hemmeligt er det deres valg og det er ikke fedt du skal indblandes i noget du helst ikke vil.
Jeg synes ikke de skulle have fortalt dig det, hvis det betyder at du skal lyve, men samtidig er du nu i den situation og skal selvfølgelig heller ikke bryde din venindes tillid til dig ved at fortælle de andre om det. Så som sagt synes jeg, at du skal prøve at snakke med din veninde om det og høre om du gerne må fortælle nogen i din familie det. F.eks. din mor eller måske en søster eller en veninde, der måske ikke er i Jeres omgangskreds? Det kan være det hjælper at du får snakket med andre omkring det. Og hvis du igen står I en situation i klassen, hvor du føler du skal lyve, så prøv at undgå de situationer og måske kan du smutte væk uden nogen opdager det?
Forhåbentlig går der ikke længe før din veninde ikke synes det er pinligt at have en kæreste og måske kan hun få det fortalt til sine forældre. Og til slut vil jeg huske dig på at du ikke rigtig har løjet. Det var din veninde der svarede drengen i din klasse, så prøv ikke at være for hård ved dig selv. :) Du har ikke selv valgt at være i den her situation.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Mvh Miriam