veninder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyperhus jeg er 13 år og er med i en gruppe på 5, problemet er at jeg ikke kan stole på de 3 af dem fordi de ikke kan holde de hemmeligheder jeg fortæller dem, og har også oplevet at de lyver for mig, det er irreterende jeg ikke kan stole på dem, men en af de 3 personer har jeg faktisk været bedst bedste veninder med, men igennem årene syntes jeg bare at vi er forandret, jeg ved godt man forandre sig det er jo sådan vi blir voksne, men på en måde er hun bare ikke den veninde jeg havde , og jeg har ikke fortalt hende det fordi hun blir hurtig sur og jeg gider ikke at komme op at skændes. den 4 i gruppen hun er den jeg stoler på jeg kan sige alt til hende hun holde på mine hemmeligheder og har ikke løjet for mig vi ved stort set alt om hinanden og vi begge to vil gøre alt for at vi har det godt hun er faktisk den der gør glad i skolen når jeg er ked af det. hun er bare den bedste veninde man kan få. og nogen gange har jeg faktisk lyst til at gå ud af vores gruppe fordi jeg næsten aldrig er sammen med dem i frikvarterene jeg syntes også det er lidt tarveligt at de faktisk ikke spørg om jeg vil med ud sammen med dem jeg ved godt det ikke kun er dem der skal spørge men også mig selv men også på min fødselsdag var de ved at glemme mig og bare gå ud uden mig. men det jeg spørger om syntes du jeg skal gå ud af gruppen eller blive, sige til min tideligere veninde hvad jeg føler eller hvad skal jeg gøre jeg gider det nemmelig ikke mere. knus den 13 årig pige

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at det ikke er en rar situation, når dine veninder ikke kan holde på dine hemmeligheder, og når de lyver for dig. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver, for det kan også være svært at gå og tænke på alene.
Du oplever, at jeres venindegruppe ikke er som den før var. Du kan ikke stole på tre af dine veninder i gruppen, og du føler dig mest knyttet til den fjerde veninde, som er den du har det sjovest med, og som er der for dig, hvis du har brug for det.
Du skriver selv, at i måske er vokset fra hinanden i jeres venindegruppe, og det tror jeg måske du har ret i. Nogen gange kan man være hinandens bedste veninder, og man kan næsten ikke forestille sig at det vil ændre sig, men sommetider sker det at man vokser fra hinanden, f.eks. ved at man får forskellige interesser, får en kæreste eller nye venner, eller som du oplever, at du måske ikke helt kan stole på din tidligere bedste veninde.
Om du skal blive i gruppen eller du skal kigge dig om efter nogle andre veninder, er kun dig der kan bestemme det. Hvis du vælger at blive i gruppen, så synes jeg at du skal tage en snak med de andre piger. Det kan godt være at de bliver sure på dig, eller ikke forstår dig, men jeg synes heller ikke at du skal finde dig i at de lyver eller fortæller dine hemmeligheder videre. Det gør gode veninder ikke, så hvis i ikke er enige om det, så er det nok ikke de piger du skal være veninder med. Du kan også vælge at trække dig lidt fra gruppen. Det vil sige at du begynder at snakke med nogle andre piger, eller måske går endnu mere med den fjerde veninde som du godt kan stole på. Så kan du stadig en gang i mellem være sammen med de andre tre piger, hvor i kan hygge jer og lave sjove ting sammen. Dog undlader du at stole på dem og betro dem dine hemmeligheder.
Du skriver at du næsten aldrig ser de andre i frikvartererne, så måske har du egentlig allerede valgt at gå ud af gruppen? Måske er det også derfor de andre ikke spørger dig om du vil med ud, fordi de godt kan mærke at du ikke har så meget lyst til jeres venskab mere? Om du vil forsøge at tale med dine veninder om hvordan du har det, kan kun du afgøre, men måske ville det være en god idé for at få afklaret om der måske er opstået nogle misforståelser mellem jer, som er årsag til at i ikke er så gode venner mere. Så kan du måske lettere beslutte dig for om du har lyst til at fortsætte med at være en del af gruppen.
Jeg tror også det er en god idé at snakke med en voksen om det, måske din mor eller en ældre søster. De kan også have nogle gode råd som du kan bruge.
Mange hilsner
Heidi