veninder
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg havde engang et venskab med en pige fra min klasse. Hvis jeg tænker over det var det nok ikke det besdte venskab man kunne få. Fordi jeg måtte ikke gå nonge stedder hen hvis ikke hun havde givet mig lov. Jeg skulle også gører alt ting f.x det var mig der skulle hendte madkasserne, det var mig der skulle hendte parpir, det var mig der skulle lave alle de ting vi fik for over i skollen, hun sad bare og skrav efter og så bliv hun sur hvis jeg skriv for hurgtigt osv. En dag da vi havde haft svømning over i skollen, havde min veninde svømmet ind i kandten og slået hodet. Det var entelig lige meget men, hun havde bare gået op og gjort sig klar sammen med en anden også selvom vi havde en aftale om at gå sammen op. Og hun havde slet ikke sagt noget til mig. Jeg er nomalt ikke den jaloux type men når hun bare skridder når vi havde en aftale så bliver jeg rasende, så da jeg var fardig med at rydde op for hende, gik jeg op og råbte "HVORDAN FANDEN TROR DU JEG HAR DET NÅR JEG BLIVER SKIDT SÅDEN PÅ ? NU SKAL DU HØRER MIN MENING OM DIG, (Du er sepelt heng bare vardens størrste KÆLLING). Og hvorfor jeg reagerede som jeg gjorte var at jeg havde fået nok, jeg gad ikke at blive pisset på mere. Men dum som hun var gik hun i frikvateret græedene hen til en voksen. og skyldte alt skylen på mig. Til sit var jeg dum nok til at sige undskyld og blive bestde venner igen med hende. Jeg har altid sagt undskyld for ting hun har gjort. Men da vi startede i 4 klasse gik hun over strejen. Fordi noge dage efter vi var startede kom der en pige der hed Olivia. Hun havde nonge psykiste problemmer og hun havde også nonge vredes problemmer. Jeg har "ADHA" så vi for stod hindanden bedre end nonge andre. Så jeg begyndte at værer meget sammen med hinde. Og det syndtes min veninde ikke om. Så min veninde begyndte at vare sammen med en der har haft gået i vors klasse. Og det gjorte heller ikke mig noget, indtil det gik ud over de andre fra klassen. Så jeg begyndte at lade vare med at varer sammen med Olivia og spurgte så om min veninde kunne tilgive mig? Men var det dumt af mig at spørgve hende om vi skulle være gode venner igen? For det betyd jo at jeg bare måtte lade Olivia værer alende og nu bliver jeg ud nyttet igen. HJÆLP MIG

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen, for det lyder til at det ville være rart for dig, at få vendt de her tanker med en voksen.
Nogle gange kan det godt være svært det her med venskaber, fordi man holder af hinanden, men alligevel kan komme til at såre hinanden en gang i mellem og blive jealous. Sådan er det i alle venskaber, men man skal helst ikke såre hinanden for meget, eller glemme at have det sjovt sammen.
Når du beskriver jeres venskab og fortæller, at hun har fået dig til ting du ikke havde lyst til og har bestemt over dig, så lyder det ikke til, at det er et venskab der er særlig rart. Derfor synes jeg, at du skal mærke efter, om hun er en du gerne vil være veninder med eller ej. Du kan prøve at spørge dig selv om hun gør dig glad, får dig til at grine, om hun lytter og er der for dig, når du har brug for det?
Det lyder til at dig og Olivia var ved at få et godt venskab, men at du blev bange for at miste din anden veninde. Hvis du gerne vil være veninder med Olivia, så synes jeg godt at du kan prøve at snakke lidt med hende igen. Man kan nemlig sagtens have flere veninder på en gang. Nogle gange kan det faktisk være rigtig dejligt, at man har to forskellige at vælge imellem, og som man kan lave forskellige ting med.
Hvad end du beslutter dig for med de her to piger, så tænker jeg at det kunne være en god ide at prøve, at øve dig i at sige fra over for dine veninder. Hvis de vil have dig til at gøre noget, som du ikke har lyst til, kan du forklare dem, at du ikke har lyst og gerne selv vil bestemme hvad du gør.
Det er vigtigt at du kun gør det du har lyst til i dine venskaber og at dine veninder ikke træder over dine grænser. Når man siger sådan noget til sine veninder, er det en god ide at sige det stille og roligt, og uden vrede. Hvis det er svært, kan det være en god ide at skrive et brev og forklare hvordan man har det.
Jeg håber at du snart finder ud af hvem der skal være dine veninder, så du igen kan nyde venskabet og hygge, sludre og grine.
Venlig hilsen Marianne