veninden? Og tøj!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa! Jeg har nogle spørgsmål. 1. Jeg har en super bedsteveninde, vi har været igennem meget. Og efter det sidste, så er vi blevet anderledes, meget tit opstår der pludselig en virkelig kold stemning. Vi ved det begge to, men kan ikk finde ud af hvorfor, og hvad vi skal gøre? 2. Her i sommerferien skal jeg ned til familie, men der er bare det at noget af ferien skal jeg være i iraq, og derfor har jeg brug for noget tøj som både dækker men er koooldt, da det bliver 40-50 grader. Overdelen må ikk være mindre end t-shirt og underdelen bare under knæet, er der noget tøj som er super koldt? (må ikk være sort pga. solen) plus noget tøj som ikk vækker opsigt når jeg skal shoppe, samme krav bare ikk stramt! og skal også til Jordan der må jeg gå i næsten ALT noget godt tøj? Hihi 3. Jeg er begyndt med at få ret voldsomme humør svingninger, pludselig bli'r jeg bare såå ked eller mopset. Tjah det var vist det. På forhånd tusind tak K.h Narl.

Svar:
Hej Narl
Super godt du skriver herind med dine spørgsmål. Jeg vil se, hvad jeg kan gøre!
Til dit første spørgsmål, så er det super godt I begge er så opmærksomme på hinanden. Det lyder som om det er en god veninde du gerne vil blive ved med at være veninder med siden du skriver herind omkring jeres venskab. Først vil jeg sige at det er helt nomalt at man ligesom med alle andre forhold har nogle perioder, hvor man kommer bedre ud af det med hinanden end i andre perioder. Tit kan det være de mennesker vi elsker mest, som er dem vi også kan blive mest sure på. I jeres alder udvikler man sig også rigtig meget. Nogen gange uden man selv når at opdage det. Det kan være det i mærke hos hinanden. Det kan være lidt svært at håndtere. Vi har det oftest bedst med at tingene er som de altid har været og bryder os ikke så meget om forandring hos hinanden, fordi så skal vi ligepludselig forholde os til de nye ting. Det kan være rigtig svært. Det er rigtig godt I snakker sammen omkring det. Næste gang den kolde stemning opstår, så prøv at spørge hinanden om, hvad der lige skete her. Måske snakkede i om nogle ting og blev uenige eller noget andet. Det kan hjælpe rigtig meget at snakke om det i situationen, så I begge kan huske hvad I snakkede om.
Til dit andet spørgsmål, så prøv at finde noget tøj, som er løst og i nogle lyse farver. Du kan prøve at finde noget i hør. Det er super tyndt og luftigt. Jeg kan ikke lige sige en bestemt butik der sælger hør tøj, men ellers så kan du prøve at lede efter nogle tunikaer (lange løse bluser) som mange bruger med leggins her i Danmark, men de er tit så lange, så du bare kan bruge dem uden leggins i Irak. I Jordan kan du jo igen gå i nogle løse kjoler i nogle lyse farver, så det ikke bliver for varmt!
Til slut, så taler du om at du har humørsvingninger. Det er helt normalt i din alder, fordi kroppen udvikler sig så meget i teenageårene. Det er helt naturligt, men selvfølgelig lidt øv nogengange. Prøv at høre noget musik, der gør dig glad eller lav noget andet der gør dig glad. Du kan også prøve at skrive dine tanker ned i en dagbog måske, for at komme ud med dine tanker. Eller tal med din veninde om det. Hun har det nok lidt ligesom dig! Det er i hvert fald rigtig godt at du får snakket om det, for det er ikke så sjovt at gå med alene.
Jeg håber du kan bruge mine svar!
Mvh Miriam