veninde-problemer!!!

brevkassespørgsmål

veninde-problemer!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hej cyberhus :) forresten tak for et godt sted man kan skrive ind :D Det er lidt kompliceret det her men jeg håber i forstår det!!! Her til mit problem: Jeg har en (1ret god veninde) og en (2anden god veninde). Mine 1ret gode veninde er jeg egentlig meget sammen med og jeg holder utrolig meget af hende og føler også vi har meget tilfælles. Men for et halvt år siden kom hendes gamle 2gode veninde (som også blev en af mine gode venner) tilbage. De hængte egentlig ikke meget sammen og jeg følte stadig at mig og mine 1ret gode veninde havde det godt sammen. Men her på det sidste synes jeg de er begyndt at hænge meget sammen og jeg føler mig faktisk hængt lidt uden for af min 1ret gode veninde. Når vi går tre sammen( som vi her på det sidste ofte har gjort) så føler jeg mig lidt som tredje hjul og ved egentlig ikke om de/hun synes jeg er irreterende og ikke vil have mig med eller om de gerne vil. Når vi sidder sammen ved bordene skal de to åbenbart sidde ved siden af hinanden og tit sidder de også og kramer ved bordet og jeg sidder bare og kigger :( Tit når jeg siger jeg lige skal på toilet eller sådan så er de væk begge to når jeg kommer tilbage. Også når min 2gode veninde siger " jeg går op til skoleboden" så siger min 1ret gode veninde" jeg kommer med" Men når jeg så siger " jeg går lige op i boden så siger min 1ret gode veninde "okay" og bliver siddende ved den anden : Når jeg snakker til hende har hun også virket lidt afvisende og ikke så intereseret i det jeg sagde. Jeg føler også tit jeg gør meget for hende, støtter, hjælper og virker interesseret i det hun siger/fortæller, men jeg får bare intet tilbage lige for tiden :( Jeg savner at have en veninde man kan stole på, en man ved der også gør noget spontant for en og så videre. Hun siger heller ikke så tit "jeg elsker dig!" til mig men det gør hun tit til den anden og krammer hende ofte. hun siger også noglegange til mig at hun synes det er træls at jeg tit er sur, men der er jo nok en grund til det :( Jeg føler slet ikke min 1ret gode veninde lægger vægt på mig og holder af mig. Jeg føler jeg giver så meget til hende men hun er bare ligeglad. jeg er rigtig bange for at hun er træt af mig, men ikke siger det til mig :( håber virkelig i forstod mit mærkelige brev :=) KH den fortvivlede pige :/

Svar:

kære pige

Dejligt at høre at du synes, det er et godt sted at skrive ind. Det er vi glade for :)

Jeg synes, det er rigtig godt, at du deler dine tanker her og jeg synes på ingen måde, at det er et mærkeligt brev, du har skrevet. Du beskriver meget fint, hvordan du har det og hvad du oplever. Så det er super godt!

Jeg kan godt høre på dig, at det er svært for dig det her og du ikke har det specielt godt sammen med dine veninder lige nu, når du føler dig som tredje hjul. Det forstår jeg virkelig godt, for det er bestemt ikke rart at føle sig udenfor og jeg synes ikke, det er ok at du skal gå rundt og have det sådan.

Ud fra det du skriver, så lyder det til, at din 1ret gode veninde er blevet tættere med sin gamle veninde igen og de godt kan lide at hænge ud sammen. Det er selvfølgelig helt ok, at de har det godt sammen, men jeg forstår godt, at du bliver ked af den måde, de er på over for dig. Som du skriver, så er de tit væk, når du kommer tilbage fra toilettet eller din 1veninde virker afvisende og ikke særlig interesseret i det du siger og får dig til at føle, at du er lidt i vejen. Du skriver også, at du intet får tilbage af din 1veninde lige for tiden og at hun nogengange siger, at hun synes det er træls, at du tit er sur.

Den sætning giver mig et prej om, at din 1veninde måske slet ikke er klar over, hvordan du egentlig har det og ikke er bevidst om, hvordan hendes måde at være på lige nu, påvirker dig?! Jeg tror, at jo længere tid der går, jo mere ked af det bliver du, hvis du ikke får fortalt din 1veninde, hvad du går og tumler med.

Jeg synes, det er meget vigtigt, at I får snakket sammen jer to. Jeg synes du skal fortælle hende stille og roligt, hvad du oplever, når I er sammen alle tre, som du har fortalt mig og sig til hende, at du savner hende og det I havde sammen før. Hold fokus på det du oplever og ikke på, hvad du måske synes, hun gør forkert. Bare et godt tip til at få en god snak.

Fortæl også at du er bange for, om hun er træt af dig, så du får det hele ud og hun får mulighed for at sige, hvad hun oplever. For det kan være I har to forskellige opfattelser af det, der sker lige nu.

Så jeg synes, du skal spørge hende, om I ikke kan ses bare jer to her snart, fordi du gerne vil snakke med hende og det er vigtigt for dig. Jeg tror det vil være rigtig godt for jer begge to, hvis I får renset luften og får talt ud.

Jeg håber virkelig, at du finder ud af, at du stadig har din 1ret gode veninde og I får det godt sammen igen.

Held & lykke med det.

De bedste hilsner Rikke