Veninde på date
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej alle,
Jeg er lidt lun på en af mine beste veninder, men ved ikke hvordan jeg skal fortælle det, og spørge om hun føler noget for mig!
- jeg kunne godt tænke mig at tage hende med på en "date" - Sådan indirekte forstået at jeg vil noget mere end venner. -Hvordan får jeg det sagt? - Har i andre gode råd?
Mange har sagt at jeg bare skal fortælle hende hvordan jeg føler! - Men det kan jeg altså ikke!!!!
Håber virkelig i kan hjælpe.
På forhånd tak, Hilsen william

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er nervøs for at fortælle din veninde om dine følelser. Det kan nemlig være rigtig svært, især hvis man ikke er sikker på om det er gengældt. Men jeg håber, at jeg kan give dig nogle gode råd med på vejen, så du kan få inviteret din veninde ud på date :)
Personligt tænker jeg, at det måske ikke er så smart at lægge kortene på bordet med det samme, hvis nu hun overhovedet ikke har forventet det. Dog vil jeg mene, at der måder at gøre det på - der måske ikke er så direkte - men som langtsomt og sikkert kunne give dig et klarere billede af hvor hun står.
Typisk, hvis en pige er venner med en fyr, er det svært for hende at se ham som mere end det, foruden han formår at vise hende, at han også har 'kvalifikationer' til at kunne blive en potentiel kæreste. En måde du kunne gøre det på er, ved at lægge mærke til hvordan andre fyre opfører sig omkring deres kærester. Man kan se med det samme (til sociale arrangementer f.eks.) når to personer er mere end blot venner - selvom de måske ikke fortæller det til resten af gruppen. De flirter, driller hinanden, ler at hinandens jokes, har længere øjenkontakt med hinanden, sidder og står tættere på hinanden osv. Sammenligner man det med et venneforhold, er opførslen en anden - ikke så meget flirt, og ikke mere end almindelig øje- og kropskontakt.
Prøv så at sammenligne det med hvordan du er omkring din veninde. Det det handler om, er så at begynde at efterligne nogle af de ting kærester gør sammen, og langsomt introducere det i jeres venneforhold. Det kan du gøre ved at f.eks. drille og flirte med hende lidt mere, røre hende på skulderen eller knæet når du griner af hendes jokes - kropskontakt i det hele taget er et vigtigt hint. Måske stå lidt tættere ved siden af hende når i er ude med andre venner, eller kig over på hende hvis hun står et stykke væk og snakker med nogle andre og giv hende et smil når hun får øjenkontakt med dig (som om du har beundret hende i et stykke tid).
Hvis hun så, hen ad vejen, også begynder at ændre adfærd omkring dig og give igen af samme skuffe, kunne der være stor sandsynlighed for, at hun også er interesseret i dig.
Du kan nok ikke helt undgå at afsløre dine følelser direkte i sidste ende, om det skulle være et kys eller en tilståelse. Det kan også tage en del tid at ændre din rolle fra ven til potentiel kæreste, og det er også helt okay. Der er heller ingen garanti for, at det virker for dig - men jeg vil mene, at når du så fortæller hende om dine følelser, vil hun have forventet at det ville komme. Desuden vil du højst sandsynligvis føle dig tryggere, da du vil have en bedre idé om hvordan hun føler for dig :)
Jeg ønsker dig al held og lykke med det, og håber at det ender med en vellykket date!
Venligst,
Joni