Veninde med problemer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Siden sommeren 2009 har jeg haft en utrolig god veninde. Vi er begge to ude i nogle ting med depressioner, osv., og det var faktisk de ting der gjorde at vi blev veninder. Nu tænker i sikkert at det nok ikke er så smart for to psykisk syge piger at være veninder, da vi meget nemt ville kunne "smitte" hinanden med vores problemer, men sådan er det bestemt ikke! Tværtimod. Lige fra starten har vi sagt at vi ville gøre alt for at lade være med at "smitte" hinanden, for vi har jo begge to ønsket om at komme ud af de vi er havnet i. Men nu vil jeg komme til sagen: Min veninde er jo havnet i en del rod, og jeg vil jo utrolig gerne hjælpe hende. Men jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal hjælpe hende! På et tidspunkt var hun faktisk så langt ude, at hun blev indlagt på børne psyk. Men lige nu får hun ingen hjælp, overhovedet. Jeg synes at det er så dårligt! Det er få måneder siden at hun blev udskrevet, og de har allerede glemt hende! Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan jo ikke hjælpe hende. Jeg er ikke uddannet psykolog, eller noget som helst. Og jeg kan jo heller ikke skaffe hende noget psykolog-hjælp. Vi bor langt fra hinanden, så jeg har også svært ved at komme og være der for hende. Jeg har prøvet at komme med råd til hende, men det nytter næsten ingenting. Hun betyder virkelig meget for mig, og jeg er så ked af at jeg intet kan gøre for hende! Jeg håber virkelig at i kan komme med nogle råd til mig. På forhånd mange mange tak. - Ida.

Svar:
Hej Ida.
Det lyder til i er rigtig gode veninder og det er fedt i forsøger at hjælpe og støtte hinanden, så godt i kan. Og jeg er glad for at du skriver herind om din veninde der er havnet i noget rod. Jeg har et råd til dig og din veninde.
Jeg sidder med en fornemmelse af at i kender hinanden rigtig godt. I har sikkert haft en masse lange, gode snakke og i forstår hinanden. Også på en måde, som ingen andre gør. Jeg tror du hjælper din veninde bare ved at være der og lytte til hende, når hun har brug for det. Jeg synes faktisk du gør en masse rigtige ting som jeg tror din veninde sætter pris på. Men en god veninde er ikke altid nok og du har ret i, at du kan ikke hjælpe hende på samme måde som en psykolog og det skal du heller ikke.
Jeg ved ikke hvor godt du kender dine venindes omgivelser. Jeg tænker på familie, lærere eller pædagoger. Men det bedste ville være hvis du kunne snakke med din veninde om, at hun skal få fortalt en voksen at hun er havnet i noget rod. Det kan virke lidt uoverskueligt, men du kan ikke hjælpe hende til præcis den hjælp hun har brug for, hvis hun eksempelvis har brug for at komme til en psykolog. Men det kan og skal de voksne hjælpe med.
Da jeg ikke ved hvad det er for noget rod din veninde er havnet i så er mit råd til dig, at du foreslår din veninde sat logge på chatten her i cyberhus og snakke med en voksen. Her kan hun anonymt fortælle hvad det drejer sig om, og så kan de voksne her bedre hjælpe hende videre. Chatten har åben mandag til torsdag fra kl. 14-19.
Du er en god veninde, fordi du prøver at finde en løsning. Jeg håber hun prøver chatten.
Mange tanker
Bibi