VENINDE!

brevkassespørgsmål

VENINDE!

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 10 år 1 uge siden

Hej ;-) jeg har en god veninde som er sød og alt sådan noget... Men hun bliver nemt tøses sur, og er nok lidt af en drama tøs... Det irretere mig bare!! Hun kan godt lide at diskutere med folk? Og bare den minste fejl, så bliver hun tøse fornærmet... Fx. Idag sad mig og min anden gode veninde og nynnede, og der var også en masse andet larm i klassen... Så spurgte (veninenden, LAD OS KALDE HENDE Y) om vi ikke kunne stoppe da det gav hende stres! Og jo self kunne vi det! Så spurgte jeg om hun hadede sangen? Også sagde hun at jeg gav hende stres... Også snakkede hun næsten ikke med mig i den time :-/ hvad skaL jeg gøre? Please svar hurtigt ;-) tak på forhånd...

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre, når din veninde har så nemt til at blive sur på dig over ingenting. Det er så flot af dig at skrive herind, så du kan få nogle råd til, hvad du kan gøre.

Det er aldrig rart, når ens veninde bliver sur på én og ikke gider snakke med én bagefter. Især ikke når der ingenting er at blive sur over. Jeg synes, at der er nogle forskellige ting, som du kan prøve at gøre.

For det første kan det måske være en ide at tage en snak med din veninde om det. Du kan invitere hende hjem til dig en eftermiddag, hvor du fortæller hende, at du ikke synes det er rart, når hun bliver sur eller fornærmet på dig over det mindste. Prøv at fortæl hende, du gerne vil finde en anden måde at løse det på.

En ide kan være, at I aftaler, at i stedet for at blive sure på hinanden, så fortæl hinanden, hvis der er noget, der går jer på, så I sammen kan finde en løsning. Istedet for at det hele skal blive et stort drama, så få fortalt hinanden de ting I ikke bryder jer om hinanden gør. Så kan I sætte jer ned og snakke om stille og roligt og finde en løsning, istedet for at diskutere det med hinanden.

Du kan også vælge at skrive et brev til din veninde, hvor du skriver nogle af de ting, du har skrevet til mig. Skriv til hende, at du bliver ked af det og irriteret, når hun så let bliver sur på dig. Fortæl hende også, at du synes, hun er en sød og god veninde. Du kan skrive i brevet, at du ikke ønsker, at I skal være hinandens problemer. I stedet øsnker du at I skal være et venindepar der sammen hjælper hinanden med at få snakket om og løst de problemer i har. Det kan også være en god ide at skrive i brevet, at I kan mødes og snakke om de her ting, hvis hun vil.

For det andet, har du så nogensinde tænkt over, hvorfor det er, at hun bliver fornærmet? Jeg tænker, at en grund til hun bad dig og din anden veninde stoppe med at nynne, og sagde at du gav hende stress, kan være fordi hun var jaloux på, at du hyggede dig med din anden veninde. Er det typisk i situationer, hvor du er sammen med andre, at hun gerne vil diskutere og bliver sur over ting? Det er vigtigt at skabe plads til alle, og selvfølgelig skal man kunne være sammen med andre veninder, uden at en anden bliver sur over det. Det kan også bare være fordi, din veninde ønsker, at blive set hele tiden. Du kan snakke med hende om, at du også har andre veninder, og derfor kan du ikke altid kun være sammen med hende.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og finder en løsning, så din veninde ikke så let bliver så sur og fornærmet.

Ha det godt.

Venlig hilsen Mette