Ven eller ikke?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har en ven, som jeg har været venner med i godt 4 år. Hans mor er død, og jeg har prøvet at trøste ham fra gang til gang. En dag skiftede han pludslig humør og bad om mine adgangskode til min facebook accounter, ellers ville han ikke køre mig hjem på hans cykel. Jeg var ikke født igår, så jeg gav ham selvfølgelig ikke den rigtige. Jeg blev enormt sur, og cuttede kontakten til ham i godt 1 år. Jeg blev så venner med ham igen, efter han skrev undskyld mange gange, og lovede at han aldrig ville gøre det igen. Min mor fandt ud af hvad han havde gjort at siger at jeg ikke må være sammen med ham, selvom mig og min ven har haft de fedeste tider sammen. Skal jeg få kontakten igen eller lytte til min mor? Jeg har selv mest lyst til at være sammen med ham igen.. Svar venligst hurtigt! :). Med venlig hilsen, den forvirrede dreng

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det var ret smart af, at give ham en forkert kode og jeg kan godt forstå du blev sur og ikke ville se ham i en periode.
Nu er I så blevet venner igen, men din mor vil ikke have du ser ham igen og det kan jeg godt forstå er en svær situation at være i for dig. For jeg kan godt høre, at du hygger dig med din ven.
Det er faktisk sådan, at når du er under 18 år, så bestemmer din mor rigtig meget. Hun bestemmer også hvem du må være venner med.
Det kan godt lyder lidt voldsomt, men det er fordi hun har ansvaret for dig og har ansvaret for at du har det godt og trives i hverdagen. Hvis hun mener, at din ven er dårligt selskab, som kan være dårlig for dig, så må hun gerne forbyde dig at se ham.
Så jeg tænker at hun måske har en god grund til at sige sådan og at der måske er andre ting end den episode med facebook. Derfor synes jeg du skal prøve at snakke med hende om det igen og spørge hende hvorfor. Måske ville det være lidt lettere for dig at acceptere og måske se fornuften i, hvis du hørte hendes forklaring.
Hvis nu du synes det ikke er rimeligt og han måske er en okay fyr, udover det med Facebook, så prøv at forklarer din mor lidt om ham og de gode ting ved ham. Måske kunne det hjælpe din mor med at forstå ham lidt bedre. Og måske kunne I så finde en aftale som I begge er tilfredse med. Måske skulle jeres venskab starte med at I var hjemme hos dig og din mor, så hun lige kunne lære ham at kende lidt bedre?
Håber det gav dig svar nok..
Venlig hilsen
Erroll