Ved sku ikke noget om kærester
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er lige blevet kærester med en 13 årig dreng.jeg kan godt lide ham og han kan godt lide mig og vi mødtes ved et billedkunst hold men jeg synes efter nogle dage begyndte vi at tale om noget med sex og noget andet og så begyndte vi at sende billeder altså sådan nogle billeder så synes jeg ikke helt det var så sjovt mere så jeg stoppede og det med have sex med ham begyndte han at tale om og inderst inde ville jeg ikke rigtig have sex med ham fordi at jeg er ikke i humør til det. Så er det normalt at have en kæreste på 13 og er det bedst at vente med at have sex når man er gift fordi altså vil vil nok fortryde det når jeg bliver stor.

Svar:
Hej med dig
Tillykke med din kæreste. Det lyder som om I er glade for hinanden, og det er dejligt at høre. Det lyder også som om, du går med nogle tanker, som fylder meget hos dig. Det kan være rigtig hårdt og svært, så jeg forstår godt, at du er forvirret. Og jeg vil gerne dele mine tanker med dig herunder. Jeg fornemmer, at der er to spørgsmål, som du gerne vil have nogle tanker omkring. Så jeg vil dele mit svar op i to punkter og sørge for at komme omkring begge ting.
Kæreste på 13
I dit brev spørger du, om det er normalt at have en kæreste på 13, når man selv er 15. Til det vil jeg starte med at understrege, at det afhænger helt af én selv, om man synes, det er okay, at der er en aldersforskel. Det er ikke sådan, at der er regler for, hvad der er iorden og ikke iorden. Så i sidste ende handler det om, at du finder ud af, hvad du egentlig selv synes. Du kan eventuelt skrive fordele og ulemper ned på et stykke papir eller vende dine tanker med en veninde. Det kan være en stor hjælp at få sagt tingene højt til nogen, som man kan være ærlig overfor. Du kan også snakke med din kæreste, hvis det vil være en hjælp for dig. Det er meget forskelligt, hvad der fungerer bedst for folk. Så brug din mavefornemmelse og gå med den. Måske er der nogle, som vil synes, det er skørt - men det er kun deres holdning. Der er tusindvis af forskellige holdninger. Derfor er det også svært at gøre alle andre tilfreds, og det bedste man kan gøre, er at lytte til sig selv.
Sex
Hvornår man skal have sex er et spørgsmål, som rigtig mange sidder og tumler med. Nogle vil gerne have det overstået, andre vil gerne vente. Nogle synes, det føles rigtigt og andre synes, at det føles forkert. For som mennesker er vi meget forskellige og vores tanker og følelser omkring sex er også forskellige. Så også her handler det om at føle efter og gøre, hvad mavefornemmelsen siger. Der er ikke andre end dig selv, der kan svare på dine vejne - og sex bliver bedst, når man selv har taget et beslutning uden at føle sig presset til noget. Du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at have sex med din kæreste og måske har du dit svar dér? I hvert fald er sex, som sagt, ikke noget, man bør føle sig presset til. Det er en oplevelse, som kan være rigtig rar og dejlig, hvis man gør det, når man føler at man har lyst. Men samtidig er et forhold meget mere end sex, så hvis I venter, så kan I stadig nyde hinanden som kærester uden den seksuelle del.  Det kan være en beslutning, som er svær at tage, så måske bliver det ikke det nemmeste at finde ud af. Men det er meget naturligt. Det er en stor beslutning for nogle. Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din kæreste, når du finder ud af, hvad du vil. Det er en god ting at snakke om, hvilke forventninger og tanker man har om forskellige ting i forholdet - også sex. Så sæt god tid af til at få snakket ordentlig igennem, hvordan I har det og tag det så derfra. Måske er I ikke enige, og så kan det være godt at snakke om, hvad I så gør ved det. Generelt kan forventningsafstemninger i ny og næ være en rigtig god ide, så man arbejder sammen som par og ikke som enkelte personer.
Jeg håber, du har fået nogle tanker, som du kan bruge. Og sidder du inde med flere spørgsmål, så er det meget forståeligt - det er et område, hvor man kan blive rigtig forvirret ind imellem. Du kan finde inspiration til både forhold og sex på f.eks. sexlinjen.dk, hvis du også kan stille spørgsmål. Og ellers er du altid velkommen til at sende flere breve herind.
De bedste hilner fra Mai