At være vild med en dreng:(
brevkassespørgsmål af
Huawei
13 år
jeg er en 13 årig gammel pige som er vild med en dreng, som er en måned og en dag yngrer end mig, han er også 13. Mine forældre ved at jeg skriver meget med ham og skyper ihvertfald 30-45 min om aftenen med ham, og de driller mig med at jeg er vild med ham, hvilket jeg prøver at overbevise dem om at jeg ikke er.. Men ihvertfald for et par dage siden kom vores klasse billede så, og de fandt ham så sammen på billedet mens jeg var på mit værelse, og jeg kunne bare høre de grinte af ham, fordi han er.. Han er lille og nørdet... jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for at de skal komme til at kunne lide ham, og jeg ved jo heller ikke om han kan lide mig!

Svar:
Hej med dig
Nogle gange kan det godt blive indviklet at være vild med en, måske især hvis man har nogle forældre som du, der er nysgerrige og synes det er lidt sjovt. Du stiller ikke nogle konkrete spørgsmål i dit brev, men det virker som om, at det der fylder for dig, handler om at du er i tivil om dine forældre nogensinde vil kunne lide ham og om han også er vild med dig.
Du skriver, at dine forældre driller dig med at du er vild med ham, og grinte da de fandt ham på klassebilledet. Jeg kan godt forstå, at det er lidt ubehageligt at de er sådan. Måske gør de dig flov, og det kan være det er derfor, at du bare prøver at overbevise dem om, at du faktisk slet ikke kan lide ham. Jeg tror, at der er mange, der har prøvet at være i den situation, at de benægter, at der er en de synes godt om, måske især overfor ens mor og far, fordi det bliver lidt for pinligt eller akavet at dele den slags med dem. Måske er det noget du kan genkende? Jeg ved selvfølgelig ikke hvorfor dine forældre griner - du skriver, at det er fordi han er lille og nørdet. Men måske er det også bare fordi, at de synes det er så spændende at deres datter, som de måske føler næsten lige har været en lille pige, nu har fundet en fyr som hun er vild med! Måske er de sådan lidt spændte på hele situationen, og griner måske bare fordi at de synes, at det er sødt at se dig sådan. Så umiddelbart tror jeg ikke, at du skal være så bekymret om de vil kunne lide ham, for hvis du virkelig kan li ham og synes han er helt vild sød, tror jeg på, at dine forældre vil synes det samme. Selvom du måske vil have det lidt underligt med at snakke med dine forældre om ham, tror jeg at det vil gøre, at de ikke længere vil grine. Hvis de finder ud af, at han har en betydning for dig, tror jeg nemlig at de vil få et andet syn på ham. Jeg tænker også at det kunne være helt okay at sige til dem, at du ikke har lyst til at de skal drille dig længere, fordi du faktisk synes han er sød.
Jeg kan også godt forstå, at du gør dig tanker om, om den her søde dreng også er vild med dig. Det er selvfølgelig aldrig til at vide, hvad han går og tænker. Men du fortæller, at I skyper sammen om aftenen, og det tænker jeg i hvert fald er et tegn på, at han har lyst til at bruge tid på at snakke med dig. Samtidigt lyder det som om, at I snakker tit og i lang tid, og hvis han nu slet ikke kunne lide dig, tror jeg faktisk ikke at han ville bruge tid på det. Men måske du også selv kan prøve nogle ting af, for at finde ud af hvordan har har det med dig. Du kunne fx kalde ham søde hvis I skriver sammen, eller sende søde smilyer. Det kunne også være en mulighed at prøve at snakke lidt mere med ham oppe på skolen. På den måde kan du måske få en klare fornemmelse af hvad han tænker om dig.
Måske det også kunne være en mulighed at snakke med nogle af dine veninder om, om der er nogle af dem, der er vilde med en? Og om det er noget, de har snakket med deres forældre om. De kan måske også fortælle, hvordan de tænker, at man kan finde ud af om den man er vild med, også er vild med en! Jeg tænker, at der er sandsynlighed for at nogle af dine veninder måske har været i en lignende situation - måske har de gode råd de kan dele med dig.
Jeg forstår godt at det her måske kan gøre dig lidt usikker, da der altid er en form for risiko forbundet med at kunne lide et andet menneske. Men omvendt er det også værd at gøre noget ved, fordi det kan være så fantastisk at mærke den varme følelse det kan give helt ned i maven, når man er forelsket. Jeg håber, at du finder ud af hvad der er bedst for dig i den her situation og ønsker dig alt held og lykke med kærligheden.
Bedste hilsner
Annika