At være sig selv

brevkassespørgsmål

At være sig selv

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej .... Jeg har et problem, som jeg rigtig gerne vil forsøge at beskrive, da jeg har brug for en eller anden form for respons på det. Jeg har VIRKELIG svært ved at være mig selv.. Jeg ved slet ikke hvad det vil sige at være sig selv. Eller.. jo. Jeg ved, at hvis jeg var mig selv, så ville jeg "køre på automat-pilot" når jeg var sammen med andre, og sige de ting, der falder mig ind. Problemet ved mig er, at jeg er SÅ bevidst om mig selv. Jeg hører alt for meget på min egen stemme, mærker alt for meget min egen krop. Jeg føler, at når jeg fx er i skole, at mine normale tanker nærmest er blokerede, hvis man kan sige det sådan. Jeg kan slet ikke rigtig mærke mig selv, og føler mig ikke godt tilpas blandt andre. For at jeg virkelig føler mig godt tilpas, så har jeg brug for den der venlighed, som man tit finder blandt voksne - og derfor har jeg ofte også nemmere ved at snakke med voksne. De fleste unge har en eller anden attitude, og jeg fungerer bare generelt ikke særligt godt med folk på min egen alder. Jeg ved ikke hvad der er i vejen med mig... Jeg vil selv mene, at jeg er god nok. At jeg er interessant og klog og køn og sjov. Alligevel må min mangel på evne til at være sig selv jo være fordi jeg ikke har selvtillid nok? Som regel kan folk godt lide mig, men jeg tror godt de kan mærke, at de ikke rigtig kan komme ind til mig, så derfor har jeg næsten altid meget overfladiske venskaber. De eneste, som jeg kan være 100% mig selv sammen med, er min familie - far, mor og søster. Men jeg har også en idé om, at jeg skal være "mig selv" sammen med andre, ligesom jeg er mig selv sammen med min familie. Det tror jeg bare ikke er muligt.. Jeg har jo et andet forhold til min familie, og de elsker mig jo ubetinget. Men hvordan skal man så være? Man indtager vel en anden rolle når man er sammen med sine venner, end når man er sammen med sin familie, men jeg VED bare ikke hvordan jeg skal være. Og jo mere jeg tænker over alt det her, jo sværere får jeg det ved at være mig selv. Jeg synes selv, at jeg har kunnet slappe af og ja.. være mig selv.. sammen med min kæreste (som jeg desuden har været sammen med i 8 måneder), men på det seneste har jeg også fået svært ved at være mig selv sammen med ham, fordi jeg er så usikker og forvirret hele tiden. Jeg er ikke rigtig glad, når jeg er sammen med ham - eller andre, for den sags skyld. Jeg har overvejet, om jeg kan komme til psykolog med det her, for det er ikke bare et problem, der er dukket op for nyligt. Jeg har altid haft svært ved det her, lige siden jeg var helt lille.. Jeg har aldrig kunnet finde ud af at være sammen med folk og jeg har aldrig haft et virkelig tæt venskab - mange gode venskaber, ja, men altid ret overfladiske. Jeg er ved at blive virkelig frustreret og ked af det, og jeg har bare lyst til at være alene hele tiden, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Har I nogle råd? Eller tanker om det, jeg skriver? Og tror I, at det er muligt at komme til psykolog for det her? Ved godt, at det ikke er et "stort" og alvorligt problem... Men det hæmmer mig virkelig meget.. Håber I kan hjælpe mig!

Svar:

Hej du

Først og fremmest er det super godt du skriver herind med dine tanker. Du er utrolig selvbevidst og klog på dig selv. Det skal du være stolt af og se som en kæmpe stor gave og en fed evne.

Det kan være svært at være så selvbevidst og opmærksom, fordi nogle gange kan det bare være alt for mange indtryk man får ind på en gang. Det er derfor også helt naturligt at du tager lidt afstand fra folk og lukker dig lidt inde i dig selv især omkring andre unge, som ikke er lige så selvbevidste. Det er rigtig godt at høre du har en godt forhold til din familie og du kan være dig selv derhjemme og blandt andre voksne.

Jeg forstår godt du gerne vil kunne slappe af blandt dine venner og ude i offentligheden også. Det lyder som om du hviler i dig selv og at du kan se alle dine gode og stærke sider. Når du er i de situationer, hvor du får det dårligt eller føler du ikke er dig selv, så prøv at sige til dig selv, at det er okay. Som du selv har lagt mærke til får du det dårligere, jo mere du tænker over at du skal være på en bestemt måde blandt andre. Nogen gange kan man blive så irriteret over, at man ikke bare kan være på en bestemt måde og den holdning til sig selv, hjælper ikke rigtigt. Så prøv at brug dine positive tanker om dig selv i de svære situationer. En god idé er at øve sig i at huske at trække vejret dybt ned i maven og fokusere på vejrtrækningen i stedet for på dine tanker og hvad du skal sige og hvordan du selv synes du skal være. Nogle gange kan ens tanker være ens fjende og at fokusere på sin vejrtrækning fjerner fokus, og du kan ikke være andet end dig selv. Som du selv siger, så er betydningen "hvem er jeg" og det at "være sig selv" svære spørgsmål. Det er noget man arbejder med hele livet, fordi man jo hele tiden udvikler sig.

Du kan sagtens gå hos en psykolog. Du kan gå til din læge og snakke med hende og hun kan hjælpe dig videre. Jeg synes også du skal prøve at tale med dine forældre omkring det. Det er et kæmpe skridt at tale med andre omkring det og derfor er det også virkelig godt du skriver herind. Rigtig mange mennesker antager forskellige roller i blandt forskellige mennesker. Det er helt naturligt at man opfører sig anderledes i forskellige sammenhænge. Mange i din alder er bare ikke bevidste om det. Du er så langt, at du er både bevidst omkring det og vil gerne gøre noget ved det, og det er så flot.

De bedste råd, jeg kan give dig er at snakke med dine nærmeste omrking det, fordi på den måde øver du dig i at være mere dig selv sammen med dem du stoler på. Derefter kan du langsomt åbne dig mere op for din kæreste og nogle veninder. Det kræver øvelse. Igen så husk at trække vejret dybt ned i maven. Det hjælper med at slappe af, hvilket man kan have meget brug for i de situationer, hvor man er stresset og ikke føler sig godt tilpas.

Jeg håber du kan bruge mine råd.

Mvh Miriam