Vægt/kost/motion
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus.
Jeg er en pige på 15, om 2 måneder er jeg 16. (Ved ikke om det er relevant)
Jeg føler at jeg vejer ALT for meget; det er ikke så slemt når jeg kigger på min vægt (vil godt have den længere ned, men synes alligevel mit tal er flot. I forhold til min veninde der 7-8 cm lavere og vejer 63) Men jeg hader at gå forbi et spejl..
Min vægt siger '55.4' og jeg er '171.7' høj, min bmi er '18,79'. Så på en måde kan jeg godt se at jeg vejer præcis det jeg skal..
Mit største problem er nok min mave. Jeg synes den er blævrende.
Måden jeg taber mig på, er ved ikke altid at spise (ved det er usundt)
Mit spørgsmål er, ville det være "dumt" at tabe mig 5.4 kilo? Hvilke øvelser kan jeg lave for at stramme min mave op/gøre den mindre? (Kan ikke gå i fitness, har lige været meget syg med lever og milt). Og hvordan skal min kost være uden min mor lægger alt for meget mærke til det, og uden at hun skal ændre den?
Tak på forhånd.

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du oplever, at du vejer alt for meget og er optaget af, hvordan du kan tabe dig mere. Det lyder til at det fylder rigtig meget for dig - og det er rigtig godt, at du har skrevet herind.
Jeg tænker, at det vil være dumt at tabe dig 5,4 kilo - bare lige for at svare direkte på dit spørgsmål. Faktisk tænker jeg ikke, at du skal tabe dig mere. Din BMI ligger blot lige akkurat indenfor, hvad der er normalt. Hvis du taber dig mere, vil du være i katogorien "undervægtig", og det er ikke godt for dig og din krop.
Du skriver, at du ved, at du vejer det, du skal, og at du ved, at det er usundt for dig ikke at spise. Men det virker som om, at du alligevel ikke tænker, at du er helt god nok? At du gerne vil være endnu tyndere og have en endnu fladere mave. Jeg tror, at mange kender til at have noget ved deres udseende, som de ville ønske var anderledes. Det kan være, at man synes, at man har en lidt for stor næse, har for små bryster eller har en mave, der blævrer. Jeg tror, at meget af det handler om at acceptere, at det er sådan man er - eller forsøge at få et realistisk billede af, hvordan man egentlig ser ud. Med den vægt du har, tænker jeg, at det kan være, at du måske oplever, at din mave blævrer mere end andre tænker, den gør? Hvad tænker du om det? Der vil altid være noget "blæver", noget hud, som er der og skal være der. Når det så er sagt, så kan du sagtens træne din mave op og opbygge større muskelmasse. Der findes mange forskellige øvelser, du kan lave der. F.eks. de helt traditionelle mavebøjninger. Du kan også lave "planken", hvor du spænder op i hele muskelkorsettet, og som bla. giver dig en stærk mave. Men igen, pas på dig selv. Især også nu, hvor du lige har været syg, har din krop formentlig brug for ro. Så mærk hele tiden efter, hvad din krop kan klare, og stop hvis noget gør ondt eller føles forkert. Det kan også være en god idé at øve dig i at tænke kærlige og gode tanker om sig selv og sin krop, i stedet for at kigge på dig selv med kritiske og dømmende øjne. Du kan prøve at tænke på, hvad du ville sige til din gode veninde, hvis hun var i din situation - og så måske øve dig i at sige det samme til dig selv?
Du skriver, hvordan din kost skal være, uden at din mor lægger mærke til det. Jeg tænker, om din mor måske har udtrykt en bekymring for dig før? At din mor måske lægger mærke til, hvad du spiser, tænker jeg kan bunde en bekymring omkring dig og din vægt. Jeg tror ikke, at det er for at irritere dig eller at være på tværs, men måske er hun bare bekymret for dig og vil gerne støtte dig i at få et sundt forhold til mad? Har du snakket med din mor omkring vægttab og kost?
Jeg tænker også, hvordan I snakker om kost og mad i jeres venindeflok? Taler I om kost og motion på en måde, der er sund og god for jer? Der kan desværre nemt komme et pres fra andre, modeblade osv om, at man skal være og se ud på en bestemt måde for at være god nok. Og dette billede af den "perfekte" krop, tænker jeg ofte ikke stemmer overens med virkeligheden, så det er vigtigt at være opmærksom på, hvilken betydning det har for ens eget selv- og kropsbillede.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen eller snakke med en rådgiver i vores 1-1 chat.
De bedste hilsener,
Pernille