Utrolig forelsket i min lærer

brevkassespørgsmål

Utrolig forelsket i min lærer

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej, jeg er en pige på 13 Og jeg er dsv nærmest gået hen og blivet besat af min lære. Det hele begyndte for godt ca 5 månder.

vi fik ny klasselærer, fordi den anden ikke ville mere. Når men jeg hadede ham, jeg ved ikke helt, hvorfor synes bare at han virkede mega nederen. jeg begyndte at være ret ond ved ham, man kan vel godt kalde det at mobbe for jeg blev ved med at dizze alt ved ham jeg fik næsten hele klassen med på det. Der skulle ret meget til men til sidst kunne jeg godt se at han blev ked af det, jeg var faktisk ret ligeglad om han blev ked af det kunne virkelig ikke klarer ham. Da der var gået ca en måned begyndte han at dizze igen til mig. Det var første gang han havde sagt noget til mig sådan ikke fagligt. Siden der begyndte vi at havde sådan noget hvor vi drillede hinanden, og jeg begyndte at synes bedre om ham. Der var gået lidt til og vi havde vel nol et venskab. Han behandlede mig som en ven jeg følte ikke han var min lærer når vi talte sammen. da jeg så begyndte rigtigt at blive forelsket i ham var ca 3 måneder siden jeg ved ikke hvad der skete men der var bare et eller andet der åbnede min øjne op og så hvor dejlig han er! Jeg blev helt besat af ham, jeg søgte ham på nettet fandt hans adresse og tager nogle gange hen til hans lejlighed ikke for at banke på men bare for at være ude foran, jeg dagdrømmer en helt del om ham. Men her for nogle uger siden var vi på lejerskole han var self med og jeg følte virkelig at han også var forelsket i mig. Vi delte mad og drikke, vi talte om personlige ting (kæresteting). Det var ikke kun mig som bemærkede det for jeg tænkte at det nok bare var noget jeg bildte mig ind fordi jeg var forelsket i ham men mine veninder kom over til mig og sagde "har du lagt mærke til hvor meget (min lærer) flirter med dig!" Så der fik jeg en tanke om at han faktisk også er forelsket i mig og at der er en chance. Grunden til jeg skriver ind er får at få det her ud og for at spørger om er der overhovedet en lille chance for at en lærer kan blive forelsket i sin elev? og hvorfor er det ulovligt at en lærer har et forhold til en elev? - i mine øjne kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan utrykke sine følelser bare fordi det er ens lærer eller fordi der er stor aldersforskel og jeg er under 15-18

Hilsen A

Svar:

Hej A

Jeg kan godt forstå at du har brug for at komme ud med alle dine tanker. Det kan fylde rigtig meget i ens hoved og nogle gange kan det fylde hele ens hverdag og det virker det også til at det gør for dig. Ud fra det du fortæller, forstår jeg det sådan at dine spørgsmål er, om en lærer kan blive forelsket i en elev og hvorfor det er ulovligt hvis en lærer og elev har et forhold. Jeg vil gerne starte med at forklare hvorfor det er ulovligt.

I Danmark har vi noget det hedder den seksuelle lavalder, der betyder at det er strafbart at have samleje med en person der er under 15 år. Når det gælder voksne med et autoritetsforhold til unge, det kan f.eks. være en lærer, pædagog, plejeforældre m.m. så er det strafbart at have samleje med en der er under 18 år. Det vil sige at din lærer gør noget forkert ved at have et forhold til en elev. Loven er lavet for at beskytte børn og unge, sådan at de ikke kommer ud i seksuelle forhold, de ikke er klar til. Det betyder også, at selvom den unge har givet sit samtykke, altså givet læreren lov, så er det stadig ulovligt. De forskellige skoler rundt omkring i Danmark, har også deres egne interne regler for forhold mellem lærer og elev, hvor det gøres klart at det er uacceptabelt. I de fleste tilfælde er det fyringsgrundlag hvis en lærer får et forhold til en elev og i nogle tilfælde bliver læreren også anmeldt til politiet, alt efter hvad det er for et forhold. Derfor er det ulovligt for en lærer at få et forhold til en elev, lige meget hvordan ens følelser er for hinanden.

Du spørger om en lærer kan blive forelsket i en elev. Det er før set, at en lærer er blevet forelsket i en elev, men det er sjældent at læreren reagerer på det og starter et forhold til eleven. Det er fordi det, som sagt, er ulovligt og fordi hele vores samfund ser skævt til sådan et forhold, på grund af vores etiske og moralske værdier. Derfor er mit svar på dit spørgsmål, ja der kan være en chance for at en lærer bliver forelsket i en elev, men det er ikke tit. I de tilfælde hvor en lærer indleder et forhold til en elev, vil jeg gerne pointere at det er læreren der gør noget ulovligt og ikke eleven. Ud fra det du har skrevet, kan jeg ikke tolke noget om, om din lærer har følelser for dig, eller om han bare er venlig. Men som den voksen han er og med det betroede ansvar han har for dig og de andre elever, ville det være uacceptabelt for ham at vise følelser for dig eller få et følelsesmæssigt forhold til dig.

Mange unge oplever en forelskelse i deres lærer på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det kan føles lidt forbudt og anderledes og derfor kan der være spændende. Så de følelser du oplever lige nu, er ikke unormale. Som teenager har man mange hormoner der kører rundt i kroppen og ofte bliver forelskelsen ved tanken og går over igen efter noget tid. Derfor tænker jeg, at det kan være at du om noget tid, oplever at du ikke har de samme tanker om din lærer mere og at du måske oplever at få følelser for en anden fyr på din egen alder. Ud fra det du skriver, virker det til at du bruger meget af din tid og energi på at tænke på ham. Derfor kunne det måske være en ide, hvis du prøver at finde nogle andre ting at fokusere på, for at blive distraheret fra tankerne om ham. Det kan både være at bruge tid sammen med veninder eller fritidsbeskæftigelser f.eks. sport eller andre hobbyer m.v. På den måde kan det være at han ikke bliver ved med at fylde så meget i dit hoved og dermed at dine følelser også bliver mindre for ham.

Jeg håber du kan bruge mine svar. Hvis du har brug for at snakke yderligere er du velkommen til at bruge vores chat. Der kan du både skrive sammen med andre unge, måske nogle af dem også har oplevet noget af det samme som du gennemgår lige nu, eller du kan skrive sammen med en af vores frivillige voksne i 1-1 chat.

Venlig hilsen Ditte