Utro kæreste eller bare en pigeven?
brevkassespørgsmål af
L
16 år
Hej brevkassen.
Jeg føler mig som verdens værste kæreste lige nu. Min kæreste og jeg fandt sammen på efterskole i 15/16 og han er 2.års elev nu. Det betyder jeg kender en del på skolen, og jeg kender hvad man må og ikke må. Nå men videre til problemet. Jeg ved min kæreste ofte, meget ofte faktisk, er på en af pigefløjene. Han har fået en utrolig god veninde, hvor de ser film sammen, har jeg fået fortalt, og han har også bekræftet det. Min bedste veninde går på skolen også, og hun kender min kæreste, for vi gik alle tre sammen sidste år. Hun siger, hun er bekymret. Hun er bekymret for at de skal lave noget, noget de ikke må. Samtidig har jeg fået fortalt af en anden, at de ligger i ske, og det gjorde squ ondt, for i min optik, så gør man ikke sådan noget når man har en kæreste derhjemme - det skal lige siges pigen også ved han har en kæreste, så problemet burde slet ikke være der. Det bekymrer mig rigtig meget, og min mave gør helt vild ondt bare ved tanken. Jeg var sammen med ham her i weekenden, hvor jeg gjorde det, som kærester egentlig ikke skal. Jeg tjekkede hans beskeder på facebook med hende pigen. Jeg læste dem og jeg tror de nærmest er sammen hver dag, for der stod rigtig meget med, skal jeg komme over/kommer du ikke over på mit værelse. Samtidig stod der også noget med om han ikke ville give hende massage, men han skrev han skulle have en fanta for det, så jeg går udfra at han gav hende massage, og det er udover min grænse, for massage er altså okay intimt. Jeg rullede længere op og der stod en besked fra hende: det er vores hemmelig, hvor han så svarede ja. Hvad hemmeligheden er, stod der ikke, men det gjorde mig alligevel ret nervøs. Derudover skrev hun om ham og en pige havde lavet noget, hvor han så skrev nej, og hun svarede, nå okay det lignede det bare, fordi i lå i ske og havde dynen helt op over jer!!  Jeg læste ikke mere, for jeg synes jeg havde læst nok, også fordi jeg havde så dårlig samvittighed over at have læst dem. Jeg havde inden tiden gået med en tanke om at der måske kunne være noget mellem dem —> og min teori er blevet bare en smule mere forstærket. Jeg er utrolig knust. Jeg har lyst til at konfrontere ham, men samtidig ikke, for så finder han ud af jeg har læst beskederne. Men samtidig gør det også så ondt at tænke på at han ligger ved siden af hende, giver hende massage mm. hvor jeg så bare er her hjemme, og ikke aner en skid… Det trykker mig så meget, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal konfrontere ham og hvad jeg skal sige? Jeg vil så gerne have vores forhold til at fungere, for elsker ham jo vildt højt. Hilsen den knuste og værste kæreste i hele verden.

Svar:
Kære knuste og værste kæreste i hele verden
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg ikke tænker, at du er den værste kærste. Jeg tror, at der er mange, der har oplevet den situation, du står i lige nu. At man er i tvivl omkring, om ens kæreste har noget med en anden, og så tjekker hans mobil og får dårlig samvittighed bagefter. Jeg kan godt forstå din dårlige samvittighed, men tænker også at det er vigtigt, at du ikke slår dig selv for meget i hovedet over det. Sket er sket, og det kan du ikke gøre noget ved nu. Men du kan måske overveje, hvad der fik dig til at tjekke hans mobil? Måske har du ikke helt tillid til ham? Måske er du bange for, at han holder noget skjult? Jeg tænker, at det kan være godt at tænke lidt over, hvorfor du måske ikke har tillid til ham, og hvad der skal til, før at du kan få tillid til ham igen. Jeg kan godt forstå, at det gør indtryk på dig, at din veninde er bekymret. Måske du også kan snakke lidt med hende omkring det - hvor stammer hendes bekymring fra?
Mht. din kæreste så er det svært at sige, om han er utro eller blot har en pigeven. Vi har alle forskellige grænser for, hvad vi synes er okay og ikke okay at lave med andre i et forhold. Jeg kan godt forstå, at det er over din grænse, at han ligger i ske med sin veninde. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du og din kæreste tager en snak om, hvor grænsen går for, hvad I kan gøre. Det kan være, at din kæreste har en anden grænse end dig, og måske ikke ved hvad det gør ved dig, at han ligger i ske med sin veninde. Om du vil sige til ham, at du har læst beskederne er op til dig. Hvis du kan mærke, at det går dig meget på, kan du overveje, om du skal  sige det til ham. Han vil formentlig blive skuffet, vred og/eller ked af det, og det tænker jeg er en forståelig og naturlig reaktion. Hvis du siger det, tænker jeg, at det er vigtigt, at du holder bolden på din egen banehalvdel, uden at komme med beskyldninger mod ham. Start f.eks. med at sige undskyld. Og at du er rigtig ked af, at du har tjekket hans telefon. At du elsker ham rigtig højt, og at du er bange for at miste ham. Sig at det gør dig ked af det og utryg, at du ikke ved, hvor hans grænse går ift. veninden. Noget i den stil. Det vigtigste er bare, at han ikke føler sig "angrebet", fordi du ved i princippet ikke, om han har gjort noget.
Du kan også vælge ikke at sige noget til ham, men blot tage en snak med ham omkring grænser, uden at nævne noget af det konkrete beskeder, han har skrevet til hende. Det er vigtigt, at du efter jeres snak, hvis han siger, at der ikke er noget med hende, at du stoler på ham. Og at I tager en snak om, hvad der er okay for dig og ham at gøre med andre, og så må I snakke jer frem til en løsning, der er god for jer begge. Det kan også være, at det giver dig en ro at vide, at han fortæller åbent om det, han laver på efterskolen - også når han er sammen med hende, så du ikke oplever, at der er noget, der bliver hemmeliggjort. Eller at han lover, at de ikke ligger i ske sammen. Det tænker jeg slet ikke er et urimeligt krav, når man er i et forhold. Det er dog vigtigt, at du så også tror ham, og ikke stiller spørgsmålstegn til, om det nu er rigtigt, det han siger eller gør/ikke gør. Til gengæld håber jeg virkelig også, at han vil være ærlig overfor dig, og at han vil lytte til dine behov og grænser, så du kan være tryg ift. han og veninden. Måske du også kunne tage ud på efterskolen og være sammen med ham, hvor hun også er der? Nogen gange kan det give en ro at se, hvordan de er sammen og forhåbentlig se, at de bare er venner.
Kærlighed kan nogen gange være en svær størrelse, og kan bringe følelser frem, som jalousi og utryghed, som ikke er særlig rare. Der er meget på spil, og det kan give så meget godt, men også gøre rigtig ondt.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers er du er meget velkommen til at skrive igen her eller snakke med en af vores rådgivere i 1-1 chatten.
De bedste hilsener,
Pernille