Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål

Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 3 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 15 år. Jeg har haft menstruation i ca. 2 år nu. I starten var den lidt uregelmæssig, men det sidste år har den været regelmæssig og er den kommet ca. hver 30. dag. Jeg har altid blødt normalt tror jeg. Jeg plejer at bløde i cirka en uge, og det er kraftigst de første 2-3 dage, og de sidste dage dæmper det lidt af. Mit problem er, at de sidste to gange jeg har haft menstruation har den været uregelmæssig. Den er kommet på det rigtigt tidspunkt men jeg bløder meget mindre end hvad jeg plejer. Jeg bløder næsten ikke, men der kommer alligevel en smule brunt ud og jeg gætter på at det er fordi, blodet løber så langsomt så det når at størkne lidt? Jeg ved ikke hvorfor at den lige pludselig er blevet uregelmæssig. Den første gang den var uregelmæssig var jeg ude og rejse for første gang alene, men det var her i Danmark og det var jeg ikke nervøs for, så tror ikke det kan have påvirket noget. Den anden gang den var uregelmæssig, var da jeg var syg med kold lungebetændelse, og der tog jeg medicin. Jeg ved ikke om det kan have påvirket noget? Jeg plejer også at have menstruationsmerter de første dage, men det har jeg heller ikke haft de her to gange. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og om det er noget farligt. Jeg har ikke fortalt min mor det endnu. Jeg er heller ikke på P-piller eller andet, og har aldrig haft sex. Jeg spiser regelmæssigt og har aldrig haft noget bulimi eller andet. Jeg er heller ikke stresset. Jeg ved virkelig ikke om det bare er fordi man er teenager og det har noget med hormoner at gøre. Eller om det er noget man skal tage seriøst og tage til lægen med? Jeg håber virkelig i vil svare mig. Hilsen mig.

Svar:

Hej med dig.

Først og fremmest vil jeg sige, at du har ret i alle de ting du skriver, og dine tanker omkring det er helt rigtige.

Menstruationen ændrer sig i perioder med stress, sygdom, rejser osv. Også tit uden man selv helt ved hvorfor, og synes man har det som man plejer, så skal der ikke så meget til, før der kommer en lille ændring. Ofte er det midlertidigt og vil gå tilbage til normalen efter noget tid.

I dit tilfælde lyder det meget fredeligt, da du hverken er syg, tager p-piller eller andet, og så det, at du er teenager, som er en periode hvor kroppen ændrer sig rigtig meget. Jeg tænker derfor ikke at du er syg eller der er noget i vejen med dig. Jeg tænker mere, at det er en naturlig variation i din cyklus, som formentlig er på baggrund af den rejse du var på, og at du var syg. Jeg synes derfor du skal se tiden an. Det du skal reagerer på er smerter, udflåd der lugter, eller hvis menstruationen bliver ved med at være sparsom eller helt mangle i længere tid. Hvis det ikke nromaliserer sig indenfor nogle måneder synes jeg du skal søge læge, så du kan snakke med ham/hende om det, ofte skal menstruationen mangle helt, være uregelmæssig eller der skal være smerter før man underøsger det nærmere. Til gengæld synes jeg, at du skal tale med din mor om det hvis du har lyst til det. Det er altid godt, at dele sine bekymringer.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og god jul:-)

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål