Undskyld bøllen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har en ven ved navn Bøllen - det er i hvert fald, hvad vi kalder ham. Først troede jeg egentlig vi var meget gode venner, men så viser det sig, at han har kaldt mig et kæmpesvin bag min ryg. Jeg har taget det til mig, men vil gerne gøre sådan, at jeg ikke bliver kaldt et svin igen. Har i nogle råd, jeg kan tage til mig?

Svar:
Hej med dig
Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål, og jeg vil rigtig gerne dele nogle af mine tanker med dig om det.
Min første tanke handler om det her med om at undgå det. For man kan ikke undgå at det kan ske. Man kan nemlig ikke altid selv styre hvad andre mennesker siger. Nogle mennesker kan finde på at bruge nogle grimme ord og kalde hinanden noget grimt. Også selvom det ikke er særlig sødt gjort.
Jeg tænker at det kunne handle om den måde man prøver at håndtere det på, når man bliver kaldt noget grimt. For der findes faktisk nogle forskellige måder. Her er nogle eksempler:
1. At lade være med at forholde sig til det.
2. At snakke med læreren eller en anden voksen om det.
3. At snakke med Bøllen om det.
Du skriver godt nok, at du troede I var meget gode venner, og hvis du føler noget indeni dig når han kalder dig noget grimt, så ville nr. 2 eller 3 måske være nogle muligheder, der kunne overvejes. Ved at snakke med en voksen om det, kan du få hjælp til at få det stoppet. Ved at snakke med Bøllen om det, kan du få ham til at forklare hvorfor han kalder dig det her og fortælle ham, hvad det gør ved dig, når han siger sådan. Hvis du vælger mulighed 1, så finder du ikke rigtig ud af hvorfor han gør det, men det kan være han stopper, fordi du ikke reagerer på det.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker til at løse situationen med Bøllen.
Mvh
Casper