Undgå stress, og gør alle glade
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus:) Jeg går i skole, og får nogenlunde gode karakterer..men jeg vil selvfølgelig endnu længere op i karakterene, så derfor har jeg besluttet at jeg vil gå hjem hver dag efter skole, og lave mine lektier, hvorefter jeg så kan være sammen med mine veninder. Det er egentlig min mors beslutning, men den lyder fornuftig. Ved siden af skolen har jeg et arbejde i Superbrugsen, som er 1-2 gange i ugen, nogen gange med ekstra vagter. Hver gang jeg er der, varer det ca. 3 timer. Jeg vil gerne have et arbejde mere, så derfor har jeg søgt arbejde på tandplejen i min by. De har sagt at jeg står på venteliste som nummer 1, og hende der arbejder der nu snart siger op. I brugsen arbejder jeg som opvasker i Delikatessen, og ved tandplejen skal jeg så gøre rent to gange i ugen, hvor det vil tage 1,5-2 timer. Derhjemme gør jeg rent i huset, én gang om ugen. Jeg laver salat hver dag (de dage jeg er hjemme, hvilket vil sige hver dag, fra nu). Nogen gange skal jeg også lægge tøj sammen, og ordne andre mindre pligter. Jeg har lavet en lang liste med ting jeg ikke må, og med ting jeg skal. Jeg vil gerne begynde at male igen, men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge min mor, for hun siger at jeg tigger hele tiden. Jeg har fundet en genial hjemmeside om hvordan man gør sin familie glade, hvordan man selv bliver glad osv. Men jeg vil meget gerne undgå stress, og så vil jeg bare gerne have at min mor skal være lykkelig...... Kh Mig

Svar:
Hej med dig
Din hverdag lyder til at være ret travl med alle de ting du skal nå, og med alle de gøremål du har sat dig selv.
jeg kan ikke give dig en guide til hvordan man undgår stress, da det er meget individuelt fra person til person, men derimod syntes jeg du skal lytte til din krop og dit hoved. Hvis du syntes det hele kan være svært at overskue, der ikke længere er til til veninderne, du er træt hele tiden. Så tror jeg du skal overveje at at skære ned på nogle af de ting du laver.
Du vil gerne begynde at male igen, og det lyder da til at være en rigtig god ting du kan slappe af med. Du kunne jo eventuelt prøve at snakke med hende om at du gerne vil begynde at male igen, og om det er iorden, nu hvor du er laver en masse ting i huset. På den måde virker det ikke som om du tigger, men som om at du gerne vil have lidt løn for det arbejde du laver i huset.
Det kan være svært, hvis ikke umuligt at gøre alle glade, og det skal heller ikke være en opgave du render rundt med på dine skuldre. Din mor bliver selvfølgelig glad for at du klarer dig godt i skolen, hjælper til i huset, har gode venner osv. Men det jeg tror det der vil gøre din mor mest glad, er at vide at hun har en datter der har det godt og er glad inden i.
Så jeg synes du skal tage en snak med din mor og egentlig fortælle det samme som du har fortalt mig herinde. For så kan I nemlig sammen snakke om hvordan du og familien har det godt derhjemme. Og det er ikke at tigge, det er bare at vise at du gerne vil det bedste for jeres familie. Men det er ikke dit ansvar alene, du skal have din mor med i det og jeg tror faktisk hun vil blive rigtig glad ved at høre, at du går med de tanker og så vil hun sikkert gerne hjælpe.
Håber det kunne bruges
Hilsen
David