Ulykkelig over forelskelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15, som i ca. 1/2 år har været alvorligt forelsket i en fyr på min skole. Jeg har knapt kunne tænke på andet end ham, og ofte været ulykkelig, fordi han ikke føler det samme for mig. Han er et år ældre, og han har i forvejen en kæreste, så jeg ved godt han aldrig bliver min, men jeg kan simpelthen ikke glemme ham. Han er det dejligste menneske i verden, men nu er problemet det, at han er rejst til udlandet de næste 4 måneder! Jeg er så ked af det, og savner ham utroligt meget - det er som om han har efterladt et tomrum, og mit liv ikke rigtigt giver mening længere. Jeg er ikke deprimeret hele tiden, jeg kan sagtens have det hyggeligt og sjovt med mine venner og familie, men hver gang jeg er alene, vender modløsheden og den knugende fornemmelse i brystet tilbage. Udover at jeg føler, der ikke er noget, der virkelig betyder noget uden ham, er der også mange "små" ting, som virker ligegyldige, såsom udseende, hvor ofte jeg er i skole osv. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, 4 måneder er jo ikke for evigt, men det føles som uoverskueligt lang tid, og jeg har jo mist lyst til at forelskelsen skal holde op, men er det sandsynligt på 4 måneder? Og hvad hvis den ikke gør? Det gør så ondt, er der overhovedet noget jeg kan gøre? Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det, de kender intet til det, og mine veninder synes jeg bare skal tage mig sammen, og lægge ham bag mig. Men han har fyldt så meget så længe, at jeg ikke føler jeg har noget at leve for, nu hvor han er væk. Tusind tak på forhånd, kh mig.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forestille mig, at det må være hårdt at han er rejst væk, når du kan mærke at han betyder så meget for dig. Når man er så forelsket som du beskriver du er, så fylder det bare rigtig meget inden i en. Så kan det godt gøre helt ondt i brystet, som du beskriver det. Det er også meget naturligt at du mærker du savner ham.
Du skriver, at du faktisk gerne vil at forelskelsen skal holde. Desværre er det sådan med forelskelse, at man ikke bare kan det få det til at forsvinde fra det ene dag til den anden. Det tager tid at komme over en person man holder meget af, især hvis det er en du ser meget.
Så når du skriver at han er væk i 4 måneder, så tænker jeg faktisk at det er en god mulighed for dig, at komme over ham. Selvom det måske føles svært lige nu, at glemme ham, så tror jeg det er godt, at du ikke skal se ham et stykke tid. Jeg tror det er sandsynligt, at du kommer over ham hvis du mens han er væk prøver, at fokusere på andre ting. Måske bruge mere tid med dine veninder, bruge tid på dine fritidsinteresser, måske begynde at se dig omkring, om der kunne være andre søde drenge, du måske ikke har lagt så meget mærke til før. Jo mere du begynder at tænke på andre ting, jo nemmere tror jeg det er for dig at komme over ham.
Hvis forelskelsen ikke holder op efter 4 måneder, så er det måske fordi du har brug for endnu længere tid til at komme over ham. Selvom det kan gøre rigtig ondt med den forelskelse, så er jeg sikker på, at du nok på et tidspunkt skal komme over den. Det er helt naturligt at det kan tage tid, men hvis du bruger mindre og mindre tid med ham og du langsomt bliver optaget af andre ting (måske andre drenge), så vil forelskelsen langsomt forsvinde.
Jeg håber at du på en eller anden måde finder nogle andre dejlige ting at gå op i, så du føler at livet er værd at leve, selvom han ikke er der.
De bedste hilsner Sine