Ulykkelig forelsket
brevkassespørgsmål af
Ulykkelig forelsket pige
17 år
En klassisk historie om et black- up hvor man troede at det aldrig ville blive godt igen. Jeg var kun sammen med ham i en måned men det er så også den eneste måned jeg har følt mig lykkelig. Vi slog op fordi han ikke var parrat til et forhold og jeg mistede håbet om at få ham tilbage, og med tiden fandt jeg en ny kæreste men det var ikke det samme og jeg savnede stadig min eks, og så skrev han at han stadig elskede mig og ville have mig tilbage fordi han ikke kunne klare at se mig med en anden og han var virkelig ærlig omkring sine følelser og nu savner jeg ham mere end nogensinde. Jeg drømmer om ham, tænker på ham hele tiden og hver gang jeg ser et billed af ham hamrer mit hjerte som en sindsyg og jeg er ved at græde hver gang jeg tænker på at jeg ikke er sammen med ham. Jeg troede at jeg var klar til et nyt forhold, og min kæreste bliver ved med at sige søde ting, med at vi er skabt for hinanden og alt muligt men jeg bliver så ked af det hver gang han siger det. Jeg føler ikke at jeg kan være i min krop og pludselig irritere mange ting mig ved min kæreste og jeg tager mig selv i at tænke "det ville min eks aldrig have gjort" og jeg hader det for han er en sød fyr og han gør mig glad... bare ikke lykkelig. Skal jeg blive med ham eller er det bedst at slå op? og hvis man slår op skal jeg så tage min eks tilbage?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå du synes det er en svær situation du står i, med mange svære følelser. Det kan være svært at finde ud af hvordan man har det og hvad man føler, når man står midt i en svær situation. Du gør dig en masse tanker om det hele og det synes jeg er rigtig godt. Det viser, at du er reflekteret omkring dig selv og om den situation du er i. Det tænker jeg er et vigtigt udgangspunkt for, at du kan finde ud af hvad du vil vælge at gøre. Jeg kan godt forstå hvis det går dig på, at du på en måde, står mellem to fyre lige nu. Jeg håber du kan bruge mit svar, forhåbentlig hjælper mine tanker dig til at blive lidt mere klar over hvad du vil gøre, så du kan få mere ro i hovedet og få det bedre.
Det kan være rigtig svært at have en kæreste uden at komme til at sammenligne ham med ham der var der før. Det er en helt naturlig mekanisme, og derfor er det helt normalt at du også kommer til at tænke sådanne tanker. Det kan dog blive problematisk, når alt man tænker om ens nuværende kæreste bliver negativt og alt falder ud til din ekskærestes fordel (hvis man kan sige det sådan). Jeg kan godt forstå du synes det er svært at høre alle de søde ting fra din ekskæreste, og jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan det også påvirker hvordan du har det med din nuværende kæreste. Jeg tænker der kan være flere ting i det.
1) For det første bliver det måske nødvendigt for dig at mærke godt efter, om du er ovre din ekskæreste? Nogle af de ting du skriver får mig til at tænke, at du måske ikke er? Du skriver bl.a. at dit hjerte hamrer når du tænker på ham og at du er ved at græde når du tænker på at du ikke er sammen med ham. Det lyder for mig til, at du har nogle følelser i klemme, som gør dig ked af det og frustreret. Det kan være rigtig hårdt at have det sådan og derfor tænker jeg at det ville være godt hvis du fik mærket godt efter hvordan du har det med din ekskæreste.
2) Alt efter hvad du finder ud af i forhold til det første punkt, så tænker jeg at du for det andet bør overveje, hvordan du i bund og grund har det med din nuværende kæreste? Du skriver, at han gør dig glad og at han er sød, men at han ikke gør dig lykkelig. Du skriver også, at du ofte tager dig selv i at være irriteret over at han ikke er som din eks. Det hører jeg som tegn på, at den indre sammenligning du har kørende i hovedet bliver en hæmsko for dit forhold til din nuværende kæreste. Jeg tænker det måske kan hænge sammen med dine følelser for din ekskæreste. Jeg kan godt forstå du bliver træt af at det er sådan, men jeg tror ikke det vil stoppe før du får accepteret dine egne følelser og fundet ud af hvad der ligger i dem. Det tror jeg du vil finde ud af hvis du finder svar på disse to punkter.
3) For det tredje kan det måske være en meget god ide at snakke med en god ven/veninde om alle dine tanker og følelser. Det kan være rigtig svært selv at finde rundt i sine tanker, fordi de hele tiden kører rundt og gør en forvirret. Det at få snakket med en anden om dem, kan hjælpe til at få et større overblik over hvordan man egentlig har det og hvad man føler. Hvis du ikke har lyst til at snakke med andre om det, så hjælper det for nogen at skrive sine tanker ned. Det kan lyde mærkeligt, men det at se det skrevet ned på papir kan faktisk hjælpe til at se eventuelle mønstre eller få overblik over sine tanker. Jeg tror det ville kunne hjælpe dig til at blive mere klar over hvad du skal vælge at gøre.
I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt du skal slå op med din kæreste eller ej, samt om du skal tage din ekskæreste tilbage hvis du slår op, så kan jeg ikke svare på dette spørgsmål, da det er helt op til dig - det kan kun du beslutte. Jeg tror dog. at du vil være kommet nærmere et svar hvis du faktisk får tænkt over de ovenstående 3 punkter og ikke mindst er ærlig overfor dig selv. Jeg håber i hvert fald at det kan pege dig i retning af et svar, så du kan finde ro og ikke skal bruge så meget energi på at tænke og føle så meget i forhold til det.
Som en sidste tanke jeg kunne tænke mig at dele med dig, så tror jeg, at uanset om man har en kæreste eller ej, så er det vigtigt, at man er tro overfor egne værdier og forhåbninger. Man kan med fordel bruge noget tid på at finde ud af hvad man leder efter, hvad man håber på og den slags - da det også kan gøre det nemmere at vide, når man så står midt i et forhold, om det også er det rigtige for én eller ej. Selvfølgelig kan man ikke altid få alt hvad man ønsker og nogle gange bør man gå på kompromis for at kunne være i et parforhold, men jeg tænker ikke man bør gå på kompromis med hvem man er og ens værdier. Risikoen for at blive ked af det er i hvert fald større hvis man gør.
Jeg håber du kan bruge mine tanker og så vil jeg ønske dig alt det bedste, og håbe, at du får truffet et valg om hvad du vil gøre.
De bedste hilsner,
Astrid