Uenighed i forhold
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har været kæreste med en pige i snart 3 måneder. Før det havde vi noget i 5 måneder, men det var ved at gå galt da hun valgte at ryge hash, selvom at hun godt ved at jeg er imod dette. Jeg sagde dengang, at skulle vi stadig være sammen, så var det uden stoffer. Det accepterede hun.  Og har ikke gjort det i 4 måneder.
Vi er ret sikre på at hun lider af en depression og hun har nu igen bragt det op sagt at hun vil have lov igen, da hun siger hun har brug for bare at koble fra engang i mellem og grine. Det kan jeg godt følge, men jeg vil hellere at vi søger hjælp hos lægen og kommer depressionen til livs. Det er hun ikke mega interesseret i, da hun er ret nervøs og er dårlig til at snakke med fremmede. Hun tror heller ikkeat det vil hjælpe hos lægen.  Jeg kan mærke det i maven bare at vi snakker om det og jeg bliver i dårligt humør nr jeg tænker på hende der sidder og ryger. Jeg har aldrig set hende skæv, men tror det er fordi jeg frygter at der sker hende noget. Derudover kommer jeg bare fra et hjem hvor stoffer er tabu, det gør man ikke, så det ligger langt fra min verden. Hvad skal jeg gøre? Stå fast og sige nul stoffer eller er det mig der skal arbejde med mig selv og lære at acceptere, at hun ikke bare kan give afkald på det? Det skal siges at hun gjorde det i ny og næ før mig nemlig. Håber på hurtigt svar :)

Svar:
Hej med dig
Du står i en udfordring, som fylder meget for dig - det er helt tydeligt. Og det er også meget forståeligt, at du ikke rigtig ved, hvad du lige skal gøre ved det. Det er bestemt ikke en nem situation, at stå i. Når man er uenig med sin kæreste og ikke har de samme holdninger til tingene, kan det være udfordrende og svært. Så jeg kan sagtens forstå, at du har brug for lidt sparring og nogle tanker.
Når man er i forhold, kan det være svært at undgå situationer, hvor man er uenige. Det har I sikkert oplevet mange gange. I forbindelse med nogle uenigheder når man til en erkendelse af, at man ikke er enige, men bestemmer sig for, at det er okay. For som mennesker, er vi forskellige. Og det er vigtigt at kunne give plads til forskellige personligheder i et forhold. Men du og din kæreste står i en situation, hvor det er mere omfattende end som så.  I er uenige om det at din kæreste gerne vil ryge hash. Hun vil gerne gøre det, og du vil hellere have hende til læge for at bearbejde depressionen. Det lyder til at være en uenighed, som ikke er så nem for dig at acceptere og leve med. Og det er helt forståeligt.
Det at ryge hash kan være en måde at dæmpe følelser - i din kærestes tilfælde er det muligvis en depression, hun forsøger at flygte fra. Det er forståeligt, at hun gerne vil have det sjovt, og det kan være fristende at ty til hash, fordi det kan føles som en hjælp i øjeblikket. Det kan føles som om, problemerne forsvinder for en stund. Men hash er ikke en holdbar løsning, og skal man bekæmpe en depression, så kræver det, at man ser udfordringerne i øjnene og går den hårde, men holdbare vej igennem terapi. Når man stiller de to muligheder opå imod hinanden, så virker has som den lette løsning, og derfor er mange tilbøjelige til at vælge den lette løsning. Men det er kun overfladebehandling. Så dine tanker om en løsning er den mest holdbare. Og du kan fortælle hende, hvad du tænker om situationen. Det kan være en god ide at præsentere hende for forskellige andre løsninger, så du kan overveje, om du vil tage en snak med hende om, hvad du mener om det hele. Du skriver, at din kæreste ikke har det godt med at snakke med fremmede, og det er sådan set meget forståeligt, at det kan være grænseoverskridende. Måske kan du tilbyde at tage med til lægen og til behandling hos en terapeut. Det kan være, det vil være en god støtte for hende at have dig med. Så kan du byde ind eller bare være der, hvis hun bliver genert.
Det kan være, hun kunne tænke sig at snakke med nogen anonymt, og her må du gerne henvise til vores chat, hvor vi kan tage en snak om de ting, der fylder. Vi behandler ikke, men lytter meget gerne. Ellers ved jeg, at Ungdommens Røde Kors har en telefonrådgivning og chat, hvor man også kan snakke sammen. Livslinjen er gode at snakke med, hvis man har tanker om at livet ikke er værd at leve. Stofrådgivningen, som holder til i København, har forløb for folk, som er i berøring med stoffer. Det kan være, det kan løsne lidt op for angsten for at snakke med fremmede, hvis hun kan være anonym. Og måske vil det give hende mod på at snakke mere om de ting, der fylder indeni. Du kan overveje at foreslå nogle alternative løsninger, som måske vil tiltale hende. Det kan sagtens være, der er en løsning, som passer godt til hende - hvor hun kan snakke med nogle, men på en måde som er rar for hende. Men det kræver, at hun gerne vil arbejde for at få det bedre. Og desværre er det ikke så nemt at trumfe det igennem, hvis hun ikke vil. Derfor tænker jeg, at du må være god til at mærke efter, hvad du synes, du har det godt med. Det er meget forskelligt, hvordan man har det, og derfor er det dig selv, der bedst kan finde frem til, hvad der er det rigtige at gøre i din situation. Du kan evt bruge noget tid helt alene - måske gå en tur - og tænke det godt igennem. Og tag evt. en god, lang snak med din kæreste om de tanker, du har omkring det. Hvadenten du kommer frem til kan det være en god ide at spille med åbne kort, så din kæreste ved, hvor hun har dig. Det kan også være med til at passe på dig selv.
Jeg håber, du har fået nogle tanker med på vejen, som du kan bruge til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen. Og ellers vil jeg bare sende mine varmeste tanker til dig og din kæreste i det, I står i lige nu.
Venlig Hilsen Mai