Udnyttet? Eller er det virkeligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har mødt denne dreng som er rigtig sød vi mødes på en sommerlejr. (Jeg er 15 han er 16 et halv)
Han har kysset med en pige på sommerlejren men hun droppede ham fordi hun fik af vide han havde en anden. Jeg begyndte at snakke med ham og han forklarede at det var en misforståelse. En af dagene lå vi og puttede uden der var noget specielt i det (vi kyssede ikke). 3 uger senere skal vi på date og vi havde det hyggeligt og vi kyssede (det var mit første). Skal lige siges at han fester og har prøvet lidt af været han er ikke jomfru. 3 dage efter  daten skriver hans ekskæreste til mig at han udnyttedehende (han tog hendes mødom) og der har været andre... jeg konfrontere ham med hvad jeg ved og han ved godt det er et problem at han er sammen med så mange han siger også at han prøver på ikke at såre nogle og at han virkelig elsker mig, men kan det være et del af hans "spil"? Hvordan kan jeg vide om en dreng elsker mig? Skal jeg slette kontaktten til ham?
Altså kort sagt, skal han have en chance for at bevise at han elsker mig og hvordan kan han bevise det?
Tak på forhånd☺

Svar:
Hej med dig.
Hvor dejligt at du har mødt en sød fyr, men jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om du kan stole på ham og om han er ærlig overfor dig. Det kan nemlig være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre i den sitatuation.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes at det er flot, at du har konfronteret ham med, hvad hans ekskæreste har skrevet til dig. Det er rigtig godt at være ærlige overfor hinanden, og det kunne være lige så let for dig at skjule din viden om ham for ham. Men ved at du fortæller ham det, så kan du også finde ud af, hvad han mener om det og høre hans side af historien. Det lyder også til, at han svarede meget ærligt da du konfronterede ham og ikke undveg spørgsmålet, hvilket er et meget godt tegn på, at han er ærlig overfor dig, da han også ligeså vel kunne have løjet om det.
Du spørger, hvordan du kan vide om han elsker dig eller om du blot er en del af hans spil. Og sandheden er, at det kan være rigtig svært at vide. I hvert fald når man lige har mødt hinanden og er ved at lære hinanden at kende. Men jeg tænker, at det kan være meget godt at give ham en chance. Alle mennesker har noget fortid og har gjort nogle ting, som de måske ikke er så stolte af i dag. Men det er desværre ikke noget man kan ændre på, men det betyder ikke, at man ikke kan ændre sig, så det ikke sker i fremtiden. Så selvom han har været sammen med mange piger og at han måske har såret sin ekskæreste, så er det ikke ensbetydende med, at han vil gøre det samme mod dig.
Hvis du har lyst, så synes jeg at du kan prøve at give ham en chance ved at give ham tid til at vise overfor dig, at han ikke udnytter dig og er sammen med andre. Det tager altid lidt tid at opbygge tillid, ligesom det også vil gøre i et venskab. Så det kan godt være lidt hårdt i starten og man kan godt være meget usikker på hinanden. Men hvis du ikke stoler på ham, så vil han også hurtigt kunne fornemme det, og det fører ofte ikke noget godt med sig. Det er aldrig rart, hvis en person man holder af ikke stoler på en. Og hvis du ikke stoler på ham, så kan det også hurtigt blive svært for dig at se, når han egentlig gør noget godt, fordi det er lettere at fokusere på det negative. Men samtidig vil jeg også sige, at det er vigtigt at have sine egne grænser og stå ved dem. Så jeg tror også at det kan være en idé, at du selv finder ud af, hvad du synes om og ikke synes om, og at du måske fortæller ham, hvor dine grænser er. Eksempelvis hvordan du har det med, at han skriver med andre piger eller danser med andre piger til en fest. Nogen har det fint med det og andre har det måske ikke så godt, det er meget forskelligt. Men ved at han er klar over, hvordan du har det, så kan I også undgå misforståelser senere hen.
Du spørger, hvordan han kan bevise overfor dig, at han elsker dig. Til det vil jeg sige, giv ham tid. Hvis han føler, at du holder øje med ham og at han hele tiden skal bevise noget overfor dig, så kan det godt blive lidt trættende for ham. Så jeg tænker, at du skal holde øje med de søde ting han gør for dig og siger til dig når i er sammen. Når man er i et forhold med en, så er der desværre altid en risiko for, at den anden person sårer en. Men der er også en god chance for, at den anden person gør en glad og at man har det godt. Så spørgsmålet er, om du er villig til at tage en chance med ham. Jeg tror kun, at det er dig selv der kan mærke, om du har lyst til at være sammen med ham og give ham den chance. Det er helt forståeligt, at du er lidt usikker på ham. Det tror jeg de fleste ville være, hvis de vidste at den anden person havde udnyttet nogen eller havde været sammen med mange. Og som sagt er det vigtigt, at du er opmærksom på dine egne grænser. Så hvis han gør noget, som du ikke bryder dig om, så er det godt, hvis du kan sige fra. Det er nemlig ikke alt man skal finde sig i, selvom man kan lide en anden person.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke med kærligheden.
De bedste hilsner Pernille