Udflåd?

brevkassespørgsmål

Udflåd?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Nu håber jeg, at jeg har valgt den rette kategori.

Men jeg er en pige på 14 år, som lige har fået sin første menstruation, hvilket jo er mega nederen. Men jeg har overhovedet ikke haft det der udflåd først, er det normalt?

Svar:

Hej med dig

Hvor er det godt, at du skriver herind, hvis der er noget du er i tvivl om. Menstruation er en del af det at blive voksen - denne udvikling sker ikke på en gang, men menstruationen er et tegn på, at du er ved at blive ældre, og at din krop fungerer som den skal - det er et godt tegn! Når man får sin menstruation første gang, er der mange piger, som ikke synes, det er særlig sjovt. Nogle piger føler sig anderledes, mens andre føler sig flove. Det er helt naturligt, at man skal vænne sig til det nye der sker med ens krop.

Det er normalt, at man har udflåd i nogle måneder før man får sin første menstruation. Udflåd kan, inden man får sin menstruation første gang, godt være noget hvidligt væske, som ikke er meget anderledes end ens urin. Derfor kan du godt have haft udflåd, uden at du har lagt mærke til det. Nogle gange er der også nogle piger, som bare ikke har udflåd inden deres første menstruation. Det kan afhænge af ens højde, vægt, seksuelle oplevelser, modenhed mv. Der behøver ikke at være noget galt med dig, fordi du ikke har haft udflåd inden din første menstruation. Når din menstruation begynder at blive mere regelmæssig, skal du dog lægge mærke til, om der stadig ikke er kommet noget udflåd. hvis ikke det er kommet, synes jeg du skal tale med din mor om det. Man skal nemlig gerne have udflåd, når ens menstruation er kommet. Det er vigtigt at der er udflåd, for det er med til at holde din skede sund og rask.

Selvom du synes det hele er rigtig øv lige nu, så håber og tror jeg på, at du nok skal blive glad for alle de ting der sker med dig i puberteten - husk på, at alle tingene er med til at du en dag bliver voksen.

De bedste hilsner fra Camilla