ude fra gruppen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at blive mere aktiv, fordi hvis nogen af mine venner er sammen over i et hjørne og spiller et spil, eller snakker sammen. Så gider jeg ikke rigtigt at gå over at være med, jeg har bare mere lyst til at være alene Og jeg er ikke sur eller ked af det, ved ikke pol det har noget at gøre med at jeg er blevet teenaeger og er kommet i puberteten. Fordi før i tiden var jeg aktiv..

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå, at det gør dig forvirret, hvorfor du ikke længere føler en lyst til at være så aktiv med dine venner som før i tiden.
Som du selv skriver, er du kommet i puberteten, hvor der sker rigtig mange forandringer. Du har fået et større behov for at være alene, og det er helt normalt. I din alder kan man sagtens have dage, hvor man uden grund bare har lyst til at være sig selv. Du er langt fra den eneste, der har det på den måde. I puberteten skal kroppen bruge rigtig meget energi på at forandre sig, derfor kan du godt mangle energi til at være sammen med dine venner.
Jeg har nogle råd til dig, så du måske kan få lidt mere energi til at være sammen med dine venner.
Først og fremmest er det vigtigt, at man lytter til sin krop. Hvis du føler et behov for at være alene, så tag en aften, hvor du bare er dig selv hjemme på værelset. Lav lige hvad det er du har lyst til: Lig i sengen og se film, hør musik, spil et spil eller bare slap af. På den måde får kroppen, hvad den har brug for, og måske får du mere lyst til at være sammen med vennerne en aften, når du giver dig selv lov til at have alenetid også.
Herefter er det også vigtigt at huske på, at man får ekstra energi af at dyrke noget motion. I stedet for at dig og dine venner sidder stille og hygger, kan du måske foreslå om I kunne løbe eller gå en tur sammen eller begynde til noget sport sammen. Når man dyrker motion, får man ekstra energi, og har automatisk mere lyst til at være aktiv. Hvis du kan få dine venner med kan du være sammen med dem imens I alle bliver mere aktive. Det er også vigtigt at få masser af vand og sundt mad. En masse sukker og usundt gør at man bliver træt og ikke har lyst til noget. Jeg ved ikke om du allerede spiser en masse sunde sager og drikker en masse vand, men sammen med motionen kan det være en god start til at få noget mere energi. Når du bliver mere aktiv, får du måske også lyst til at være mere aktiv sammen med dine venner.
Jeg kom til at tænke på, om der er ting, du er begyndt at gøre anderledes siden dengang, du var aktiv? Hvis du kan komme i tanke om nogle ting du gjorde dengang, men som du ikke gør nu, kan det også være svaret på, hvorfor du ikke længere er så aktiv.
Så, husk at lytte til din krops behov og giv dig selv til at være alene. Ved at spise sundt og dyrke motion, kan du få ekstra energi og lyst til at være mere aktiv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ha det godt.
Venlig hilsen Mette