Uattraktiv?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!
jeg er en pige på 16 år og jeg har et meget stort problem.
jeg har altid set det som noget dårligt, men lige nu påvirker det mig mere end aldrig før!
jeg har AA bryster. Ja, de er der næsten ikke. Jeg har prøvet at se det bedste i det, fordi der er intet at gøre ved størrelsen.
Og jeg har ingen planer om at komme under kniven, om nogle år.
Jeg ved godt at drenge kan lide noget forskelligt og dit og dat.
Men jeg er ved at blive enormt usikker. min kæreste synes jeg er noget af det smukkeste og at mit ansigt er virkelig kønt.
Da jeg netop troede at han elskede mig for den jeg var, så sagde han direkte til mig at det var et minus at mine bryster ikke var større.
han brugte ordet 'syndt'. Min brors venner har også snakket om mig og sagt at det er ærgerligt at mine bryster er så små.
Hvis de alle tænker sådan, så føler jeg mig ikke så sikker mere. Jeg føler mig utiltrækkende.
I italien, sidst i sommers, snakkede jeg med en fyr jeg mødte. Han sagde jeg var smuk. Og da han så mig i bikini... så alligevel ikke.
Jeg får lyst til at gemme mig. Er jeg bare uheldig? Hader drenge virkelig en AA skål?
jeg føler mig generet og nu ærger jeg selv over min barm.

Svar:
Kære dig.
Jeg kan godt forstå, at du er fortvivlet, nervøs og kan føle dig pinlig berørt, fordi du er en AA-skål, selvom der bestemt ikke er noget galt med det. Vi er alle forskellige, og det betyder både psykisk og fysisk. Vi udvikler os og modner forskelligt, og det kan derfor sagtens være, du ikke er færdig med at udvikle dig. Der er derfor ikke en bestemt opskrift og alder på, hvordan man skal se ud fysisk eller i hvilken alder. Hvis du føler dig anderledes, er det også iorden, fordi det kan vi alle - uanset hvad det helt præcis drejer sig om. Det er jo igen, fordi at alle er forskellige både indeni og udepå, og fordi vi meget nemt kommer til at sammenligne os med hinanden. Og nogle gange kan man føle sig uden for hvis man ikke har samme træk som en anden, og det kan fx i dit tilfælde være i forhold til modenhed når det kommer til kroppen. Du skal vide, at du er sund og rask, og det er helt naturligt at bruge AA-skål uanset alder. Din krop stopper ikke med at udvikle sig lige nu og her hvor du er 16 år. Det tager tid og det er forskelligt fra person til person, hvor hurtigt eller langsomt det går.
Jeg kan se at du har fået et par kommentar og har hørt andre snakke om dig og dine bryster. Det gør det heller ikke bedre, når du i forvejen er så opmærksom og fortvivlet over din brysters størrelse. Det er vigtigt, at du accepterer dig selv, sådan som du er og præcis sådan, som du ser ud. Jo mere du elsker dig selv og din krop, des bedre vil du få det med dig selv. Du kan fx stå foran et spejl og se på din krop og de positive ting ved at din krop ser ud, som den gør. Eller de positive ting, du har fået vide ved din krop.
Videnskabeligt er der desuden mange fordele ved at have små bryster, som du kan læse mere om på nettet. Min pointe med disse eksempler er at give dig et billede af, at det ikke ser så sort ud som du måske går og tror, og hvor vigtigt det er, at du ser de positive sider af sagen. Det kan nemlig påvirke din selvtillid i en positiv retning afhængig af din fokus på tingene.
Du er velkommen til at skrive i vores chat, hvis du har flere spørgsmål. Den finder du her.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Lima