Tændt på ingen tid
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Heej Cyberhus :)
Jeg skriver pga noget jeg bliver ret irri over :) jeg har en rigtig dejlig kæreste hun er stadig jomfru og bliver snart 15 jeg er 16 :) men vi ved begge at vi ikke har sex i hovedet som 1 prioritet i forholdet, det er jo rart nok :)
Men problemet er at når vi ligger sammen bliver jeg tændt med det samme og jeg vil jo ikke rigtig noget endnu :)
Ved ikke om det kan være fordi at min tidligere kæreste havde sex i hovedet konstant og altid havde en hånd nede ved min tingest om det kan være derfor :)
Håber i har nogle gode råd til hvad jeg måske skal gøre for ikke at blive tændt :)
KH Aarhusianeren

Svar:
Hej med dig,
Det lyder rigtig dejligt at du har en sød kæreste, som du er glad for og som du er tryg ved. Det er så fantastisk at have et andet menneske i sit liv som er der for en og som man også selv kan være der for. Jeg synes det er dejligt at det lyder til at I passer godt på hinanden og respekterer hinandens ønsker! Jeg kan godt forstå at du bliver lidt frustreret over at du så let bliver tændt når I ligger sammen. Det er ikke altid nemt at styre ens krops reaktioner når man er i sådan en situation, så selvom man måske gerne vil vente med at have sex, så bliver kroppen stadig tændt. Det er dog fuldstændig naturligt, at man kan blive tændt, når man ligger sammen med sin kæreste. Når man er i puberteten som du er, så er der desuden rigtig mange hormoner i kroppen, som medvirker til at man ofte har ekstra "let" ved at blive tændt og derfor ofte oplever det.
Det at blive tændt og føle lyst afhænger af rigtig mange ting. Blandt andet hvordan man har det med sig selv og sin partner, om man er stresset og så videre. Jeg tænker derfor du kan se det som en rigtig positiv ting, at du bliver tændt af at være sammen med din kæreste. Jeg kan dog godt forstå, det kan være lidt i vejen, når nu I har aftalt at det med sex skal vente. Som sagt kan det være svært at kontrollere hvornår man bliver tændt, så det er ikke sikkert at du helt kan "slukke for det", men måske kan du bruge nogle af mine råd til at tænke på noget andet mens I er sammen:
Der er selvfølgelig den klassiske løsning med ihærdigt at prøve at tænke på noget helt andet, som slet ikke tænder dig. Hvis du tænker på noget som du på ingen måde forbinder med noget seksuelt - måske endda tværtimod, så kan du måske undgå at blive for tændt. Det kan dog godt være svært for det første at komme i tanke om noget andet hvis man først er blevet tændt, men for det andet kan det også være svært at være til stede hvis ens tanker hele tiden skal være et andet sted. Du kan også risikere at din kæreste misforstår dine signaler og tror du er ligeglad eller keder dig, fordi man kan virke en smule fraværende hvis ens tanker hele tiden skal fokusere på noget helt andet.
Der er også den løsning at du foreslår at I laver noget andet sammen, som ikke involverer at I ligger sammen. Der er jo mange måder at føle sig tætte sammen. Måske kan du foreslå at I går en tur i stedet. En gå tur kan være romantisk og en god måde at snakke sammen, da det er mindre akavet hvis der er stille af og til. Du kan også foreslå at I laver mad sammen eller spiller et spil. Det kan også være det ville hjælpe hvis I så en film eller en serie sammen, da dine tanker så ville blive distraheret lidt.
En tredje løsning kunne være at snakke med din kæreste om det. Jeg er sikker på at hun vil blive glad for at du fortæller hende om det, hvis det er noget der fylder meget for dig. Det lyder til, at det fylder så meget at du næsten er bange for at det sker eller bliver pinlig over at det sker, og så tror jeg det kunne gøre dig lidt mere rolig og tryg hvis du fortalte hende om det. Så er du også sikker på at hun kan forstå hvis du pludselig rykker dig lidt væk eller på anden måde prøver at undgå at hun skal finde ud af det.
Jeg håber du kan bruge mine råd!
De bedste hilsner,
Astrid