for tyk, for tynd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus! Jeg har aldrig været en tyk pige, har altid vejet en lille smile under gennemsnittet. Men i det seneste år er jeg begyndt at se tyndere ud. For en måned side var jeg 164 høj og vejede 43 kg. Jeg synes egentlig ikke det var for lidt, indtil jeg fandt ud af at mine veninder alle vejede mere end mig, og en af dem er kun 150 høj. Jeg blev lidt bekymret, også selvom jeg godt vidste at der ikke var noget galt. Men jeg begyndte virkelig at tænke over det! Jeg prøvede at snakker med nogle af mine bedste veninder om det, men jeg kunne ikke. Så en eftermiddag hvor jeg var alene Hjemme prøvede jeg af en eller anden grund at kaste op. Vi havde fået kage i skolen. Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg har prøvet et par gange siden, men har ikke kastet op nogen af gangene. Jeg tror ikke jeg synes det er sådan en stor ting som alle andre synes. Alle tror man har bullimi hvis man har prøvet det.. Jeg har prøvet at komme hjem hos andre for at låne deres vægt, har ikke en selv. Så da jeg var til fødselsdag hos en veninde og der stod en ude på toilettet skulle jeg lige prøve den. Der var det en måned side jeg havde vejet mig sidst. Jeg havde lige spist to boller og en kanelsnegl. Jeg stilte mig på vægten og den sagde 46,6!!! Jeg blev lidt forskrækket og besluttede mig for ikke at spise så meget i sommerferien, når jeg ville være alene Hjemme indtil sent på eftermiddagen. Så ville jeg lyve og sige jeg havde spist meget i løbet af dagen. Kan ikke afslå min fars mad, han bliver så sur og skuffet hvis man siger man ikke kan li hans mad. Jeg hader at se mine forældre sure. Det er den ene side af mig. Den anden siger jeg skal have lækre former og bryster. Det er som om den her side er hvordan andre siger jeg skal se ud, og den and en er hvordan jeg selv vil se ud. Ingen af dem passer til hvordan jeg rigtig er.. Hilsen blomst

Svar:
Hej Blomst
Først vil jeg gerne sige, at der er rigtig mange piger som begynder at tænke meget på udseende og krop i din alder. Det er fordi du er i en alder nu, hvor kroppen udvikler sig og du begynder at få former som kvinde. Jeg tænker derfor også, at det er grunden til, at du nu begynder at tænke meget på vægt og krop, som du skriver i dit brev.
Du skriver at du synes det er to sider af dig. Jeg forstår det som om, at den ene side siger at du helst ikke skal spise fordi du vil være tynd. Derfor bliver du sur på dig selv når du så spiser. Den anden side siger, at du gerne skal have lækre former og bryster. Det er det andre gerne vil at du skal.
Jeg forstår det som om at du helst bare vil være tynd og ikke spise, men alligevel synes du ikke at nogen af siderne passer på dig og sådan som du rigtigt er. Når du skriver sådan, så tænker jeg at det kunne være godt, hvis du på en eller anden måde, kunne komme frem til, hvem du rigtig er.
Dig
Når jeg læser der her brev om dig, så synes jeg du lyder som en helt normal pige, som egentlig bare ønsker at være sig selv og have det godt. Du har ikke rigtig lyst til at være styret af den eller anden side, selvom du godt kan blive påvirket af det.
Det er normalt at man godt lige kan blive forskrækket over sin vægt, hvis nu man har taget på. Men når man vejer sig, så kan vægten svinge meget fra morgen til aften, fordi man spiser. En pige på din alder tager også helt naturligt på, netop fordi du begynder at få bryster og den slags.
Når du skriver du kaster op, så tænker jeg, at det er en reaktion på, at du er bange for pludselig at blive tyk eller at du er lidt usikker på dig selv. Det er selvfølgelig ikke særlig sundt at kaste op og hvis du kan mærke, at du har lyst til at gøre det tit, så vil jeg råde dig til at snakke med en voksen om det.
Jeg skrev tidligere, at jeg tror det kunne hjælpe dig, hvis du kan kunne frem til hvem du virkelig er. Måden du kan gøre det er f.eks. ved at snakke med dine veninder om, hvad de gør og tænker. Ved at spejle dig i dem, er det måske nemmere for dig at finde frem til hvem DU er. Du kan også prøve at tænke over hvad der interesserer dig og gøre mere af det. Du kan også prøve at skrive dine tanker ned, så tankerne om dig selv på den måde bliver mere tydelige for dig.
Snak med en voksen
Generelt synes jegogså det kunne være rigtig godt, hvis du kunne snakke med dine forældre eller en anden voksen om hvordan du har det. Hvis du går og føler dig lidt splittet indeni eller har mange tanker om dig selv om den eller anden side, så er det godt at dele sine tanker med nogen, så du ikke skal gå med dem alene. Det er vigtigt at du passer på dig selv.
Når du skriver her til, så ser jeg det også som om, at du faktisk allerede er igang med at tage dig selv alvorligt og har brug for at dele dine tanker med nogen. Det synes jeg er rigtig godt.
Jeg ønsker det bedste for dig.
De bedste hilsner Sine