Tungepiercing

brevkassespørgsmål

Tungepiercing

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Hej. :-)

jeg vil gerne have en tungepiercing men jeg er meget genert og er ikke glad for at snakke med folk... jeg kan ikke få mig selv til at spørge mine forældre om lov, selv om jeg virkeligt gerne vil have den piercing... hver gang jeg går hen til min mor for at spørge bliver jeg nervøs og lader som ingenting. Har i et god råd?

Svar:

Hej med dig!

Jeg tror rigtig mange unge, ligesom dig, kender til følelsen af virkelig gerne at ville noget, men samtidig ikke helt vide hvordan man skal spørge om man må. Især når man er meget genert og synes det kan være lidt svært at snakke med andre, så kan det være svært at skulle spørge om lov.

Sådan som jeg forstår spørgsmålet, så vil du gerne have nogle gode råd til hvordan du kan få spurgt dine forældre om lov.

Du skriver, at du mister modet når du skal til at spørge dine forældre. Jeg tror alle kender til følelsen af at skulle sige noget som man er rigtig nervøs for. Hjertet slår lidt hurtigere og man får måske lidt svedige håndflader.
Måske kunne det være en ide at øve sig på en veninde. I kunne lege at hun var din mor/far og at du skal fortælle dem om tungepiercingen. Så kan du øve dig i hvordan du skal få det sagt og øve hvordan du vil sige hvis "de" svarer enten ja eller nej eller spørger ind til det.
Du kan også prøve at skrive det ned før du siger det højt. For det første kan det være rart at have tænkt over hvad præcist man gerne vil sige og for det andet så kan man bruge brevet i selve situationen hvis modet svigter igen. Så kan du tage brevet frem og enten læse højt eller give dine forældre det, så de kan læse det i stedet for.
Nogle gange kan det også hjælpe hvis man starter med at sige at der er noget man gerne vil snakke med dem om. Så "tvinger" man på en måde sig selv til at sige det, fordi man har lagt op til at der er noget man gerne vil spørge om.

Når man spørger sine forældre om lov til noget, så skal man selvfølgelig også være klar på at de måske ikke giver en lov. Det kan være rigtig irriterende at få at vide at man ikke må, men uanset hvad dine forældre siger, så håber jeg at I får en rigtig god snak om det. Måske har de en grund til at sige nej eller ja eller måske gør de sig nogle tanker som du også kan have gavn af.

Jeg synes, at selvom du er nervøs for at spørge dem, så er det den bedste ide at spørge. Det ender sjældent ud i noget godt hvis man gør det uden først at spørge. Så jeg håber at mit svar har givet dig en ide til hvordan du kan få det sagt.

Jeg håber du kan bruge mine råd!

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål