Træt af søster der er god til alt
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Jeg har en tvilinge-søster som er bedre en mig til ALT! Hun er god i skolen, laver altid lektier, hun har fantastisk mange venner, hun er god til sport og er mere kreativ, hun er pænere end mig, og drenge er forelsket i hende, min mor elsker hende mere end mig. Hvad skal jeg gøre? Det er så trals at hun er bedre til alt end mig. Hilsen mig. >_<

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se det må være hårdt at gå rundt og føle din søster er bedre end dig. Jeg vil starte med at sige, at jeg tror bestemt ikke din søster er bedre til alt end dig, da ingen mennesker er perfekte og jeg vil prøve at råde dig til, hvad du kan gøre for du selv kan se det.
Jeg kan fortælle dig, at du ikke er den eneste som kan gå rundt med den følelse, vi kan alle nogle gange føle alle andre er bedre end os selv. Det sker tit, hvis man føler sig usikker, synes man ikke rigtig har nogle venner i en periode eller keder sig. Så kan man føle der sker flere sjove ting for andre. Når det er din tvillingesøster kan jeg forestille mig, at du måske føler der er ekstra meget du skal leve op til, da søskende godt nogle gange kan konkurrere lidt mod hinanden om, hvem der får mest opmærksomhed og hvem der er bedst.
Det er også helt normalt man nogle gange kan føle ens mor bedre kan lide ens søster, men ofte er det mere en følelse man har indeni end det er sådan ens mor føler, som kan hænge sammen med man føler andre er bedre end en selv.
Jeg vil nu prøve at give dig nogle ideer, som muligvis kan hjælpe dig til at tro mere på dig selv:
-    JJeg tror det vil være en god ide, hvis du fortæller din mor, hvordan du har det, og også at du sommetider føler hun bedre kan lide din søster end dig. Voksne er ofte gode til at hjælpe en på vej, og du kan også snakke om det med en anden voksen i familien du føler dig tryg hos.
-    Du kan prøve for sjov, når du en dag føler dig godt tilpas, at lave en liste med alle de ting du er god til. Her kan du skrive alt ned du kan komme i tanke, og hvis du så igen en dag føler andre er bedre end dig, kan du tage listen frem og kigge på den, måske kan den hjælpe dig til at huske du også er god til noget.
Jeg håber du kan bruge rådene
Mange hilsner Julie