Trang til søde sager.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg har en mega-irriterende trang til slik og nogle gange bare mad i det hele taget. Hver gang jeg tager i netto med nogle venner ender jeg altid med at købe et eller andet usundt, og når jeg så har spist det, fortryder jeg. For det første er det jo ikke godt at spise usundt, for det andet er det mega dyrt! Lige for tiden har jeg rigtig mange ting jeg ønsker mig, men jeg kan ikke købe dem, fordi jeg altid bruger mine penge på alt muligt ligegyldgigt lort. Jeg er ikke fed på nogen måde, nærmere undervægtig, det siger mine venner også.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle alterntiver til at spise slik. Vi har nogle gange frugt, men jeg hader æbler, pærer og banan, og det er jo selvfølgelig det eneste vi har i huset. Hvis du har nogle opskrifter på noget lækkert salat, frugt, bare et eller andet som IKKE er så usundt, ville det være super dejligt :) Det skal helst ikke være noget der tager mere end 10 minutter, og det skal ikke være noget jeg skal ud og købe ind for. Jeg har ret travlt, og derfor vil jeg gerne have en lille snack, jeg bare hurtigt kan spise. Da jeg fx. havde lavet musli-barer til madpakken (troede jeg) sagde min mor at, det var altså ikke noget jeg fik lov at få med hver dag, fordi det var usundt. Og jeg tænker bare "Det kan da ikke skade vel?"
Håber du kan hjælpe :)

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du er træt af at føle dig afhængig af sukker og søde sager. Det er noget rigtig, rigtig mange kender til!
Jeg vil prøve at komme med et par gode råd og et par ideer til alternativer:
1) Jeg tænker for det første, at det er en god ting, at du har en masse ting du gerne vil købe hvis du ikke brugte pengene på slik. Det kan nemlig motivere dig til ikke at bruge pengene når du går med veninderne i Netto. Måske kan du lære dig selv at huske dig selv på hvad du ønsker dig mest når du står nede ved slikhylden i netto og overvejer at købe noget med til frikvarteret. Forestil dig det du ønsker dig og overvej så om det er det værd at få en marsbar nu eller det du ønsker dig senere.
2) For det andet kan det være en god ide ikke at handle når man er sulten. Sørg for at have spist inden du går med i netto. Hvis maven er mæt, så bliver man ikke helt så let fristet af slik og søde sager, end når man er sulten og måske træt.
3) Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at have snacks med til i løbet af dagen. Det kunne fx. være mandler eller nødder, hvis du kan lide dem? Selvom der er meget fedt i dem, så er det sundst fedtstof, som er vigtigt for kroppen. Desuden mætter de rigtig godt. Det kunne også være I kunne købe noget af det frugt du godt kan lide. Det kan være din mor kun køber æbler, pærer og bananer fordi hun tror det er det I bedst kan lide?  Du kan også skære grøntsager ud i stave. Så er de lette at spise og gå til. Du kunne eventuelt have lidt hummus eller anden sund dip med at dyppe i, så de bliver lidt lækrere. Disse forslag er i hvert fald ikke særlig tidskrævende, men stadig rigtig lækre!
4) Du kunne også snakke med din mor om, at du virkelig godt kunne tænke dig nogle sunde snacks i madpakken. Det kan være hun har nogle gode opskrifter liggende som I kan prøve.
5) Der findes rigtig mange hjemmesider og blogs med gode, sunde og lækre opskrifter på snacks og retter som er mere eller mindre lette at lave. Hvis du har lyst er der meget inspiration at hente der. Men det vil formentlig kræve, at der skal handles bestemte ingredienser ind, men måske finder du noget du kan bruge?
6) Du kan også prøve at vente 5 minutter med at spise noget sødt hver gang du oplever trangen til sukker. Så kan du nå at tænke om det er noget du virkelig har lyst til.
7) Et andet godt tip er at distrahere dig selv når trangen opstår. Altså simpelthen lave noget andet. Gå en tur med din veninde, tag et varmt bad eller noget helt andet.
8) Sidste tip er at vælge de "sundere" søde sager hvis du simpelthen bare bliver nødt til at give efter for sukkertrangen. Fx. vælge mørk chokolade med mindre sukker og højere kakaoindhold. Og så virkelig nyde det og smage på det i så det ikke bare ryger ind i kroppen uden at du nåede at nyde det.
Der er mange forskellige meninger om hvordan man lettest kommer af med sukkertrangen. Nogle mener, at man skal holde sig helt fra det i noget tid (det man kalder en kold tyrker), fordi man skal vænne kroppen til at den ikke behøver sukkeret. I den første periode vil man have en enorm trang, det er nemlig tit sådan, at sukkertrangen bliver endnu værre hvis man forbyder sig selv alt med sukker, men efter noget tid så vil kroppen vænne sig til at den godt kan undvære det. Jeg tror det er vigtigt, at man så har nogle andre alternativer som erstatning, som for eksempel dem jeg nævnte i punkt 3.
Og husk så på, at det er helt i orden en gang imellem at nyde lidt slik og søde sager.
Jeg håber du finder den metoder, der virker for dig og at det gav lidt inspiration, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen Astrid