Træner som ven?

brevkassespørgsmål

Træner som ven?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 12 år 2 uger siden

Altså jeg ved ikke helt hvor jeg skal begynde, men nu prøver jeg. Jeg går til gymnasik 2 gange i ugen og er rigtig glad for det, men her de sidste måneder har jeg ikke været så glad. Min træner snakkede så med mig om hvordan jeg havde det og sådan. Han er kun 20 så han er ikke "erfaren" med at snakke med unge og det kan jeg godt lide ved ham - han lytter. Vi har snakket sammen en hel del gange og skriver lidt sammen over facebook osv. han ved bare pludselig en hel del om mig. Jeg har bare det problem at jeg godt kan lide ham, altså som ven. Jeg ville aldrig kunne finde på at kysse ham eller noget, men jeg kunne godt tænke mig at vi kunne "hænge ud" efter træning og sådan. Jeg ved ikke om det er normalt eller om man overhovedet må det (da han jo er min træner)... jeg håber i kan hjælpe!

Svar:

Hej med dig

Fedt at du kommer og spørger hvis der er noget du er i tvivl om, og det er en super god ting at du spørger inden du kaster dig ud i noget, hvor du er i tvivl om du må, og hvad der konsekvenserne af dit valg kan være.

Jeg vil nedenunder liste mine tanker op, og begrunde hvorfor jeg skriver det jeg gør.

- Du skriver at du de sidste par måneder ikke har været så glad, og som jeg forstår det, så har din træner kunne se en ændring i dit humør, og måske din væremåde. Som træner ønsker man at dem man træner har det godt, både med gymnastikken, men også at de er i godt humør, og giver sig 100% til træning. Som jeg læser det, så har han kunne se på dig, at der er noget der ikke er som det skal være, og derfor spurgt ind til hvordan du har det. Det tænker jeg ikke at han gør, fordi han har en tanke om at i skal være venner, men fordi han gerne vil stille sig til rådighed som en voksen der er klar til at lytte til, hvad du har på hjerte.

- Du skriver at han ved en masse om dig, og at han er god til at lytte. Som jeg forstår det, så snakker han ikke en hel masse om sig selv, men fokuserer meget på hvordan du har det. Dette giver ham en rolle som en voksen der er interreseret i de mennesker han arbejder med, og gerne vil hjælpe dem hvor han kan, men det giver ikke et ligeværdigt venskab. Dette kunne sammenlignes med en skolelærer, der snakker med en elev om elevens problemer, og de snakker rigtigt godt sammen, men det er heller ikke et ligeværdigt venskab, da skolelæreren ikke får så meget ud af venskabet som eleven. Dermed ikke sagt at han snakker med dig fordi han SKAL gøre det, men fordi han som din træner/lærer gerne vil hjælpe dig.

- Rent lovmæssigt er der ikke noget der forhindrer jeres venskab, men han skal som træner, og specielt mandlig træner tænke rigtigt meget over hvad han gør udenfor klubben, da rigtig mange ting kan misforståes af andre, og det derfor kan blive et noget mudderet venskab, som ingen jer har nogen gavn af.

Jeg syntes det er super fedt at du har fundet en voksen som du kan snakke med, og som du føler at du har nogle rigtigt gode samtaler med. Derfor vil jeg også mene at det er bedst at holde venskabet inden for gymnastik klubben, da jeg ikke tror det vil være et jævnbyrdigt venskab, og at det derfor hurtigt kan blive et mudderet forhold i får til hinanden.

Håber dette kunne bruges til noget, ellers vil jeg råde dig til at logge på chatten her på cyberhus, hvor der sidder nogen der er klar til at uddybe og svare på flere spørgsmål, hvis du har det. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive igen.

Venlig Hilsen

David