Tidlig mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus, har lidt problemer med min menstruation. Problemet er, at det er som om min cyklus er ALT for kort. Det er som om den kun er på 20-21 dage, hvilket betyder, at jeg næsten kun har to og en halv uger om måneden hvor jeg ikke har mens. Det kommer altid 7-10 dage før jeg faktisk skal have den. Jeg fik sidte måned d. 25 septemper og i oktober d. 16. Jeg har godt nok kun haft det halvandet år, men det burde ikke være uregelmæssigt, og det er kun her de seneste måneder det er begyndt at komme så tidligt. Jeg spurgte min mor, og hun sagde, at p-piller nok er den eneste løsning, men det er jeg altså ikke så vild med, da jeg også kun er 14 år... :/ jeg har haft sex med min ekskæreste, men vi slog op for et par måneder siden, så jeg ved ikke om det kunne have haft nogen indflydelse... Burde jeg være bekymret?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det må være irriterende for dig, at din menstruationscyklus er så kort. For de fleste er menstruation ikke det mest behagelige, og derfor kan jeg godt forstå at det er træls, at du ofte har menstruation, og at den også kommer tidligere.
Kvinders menstruationscyklus er meget forskellige og kan være mellem 21-35 dage, og ofte aftager den med alderen, så når man er omkring 30 års alderen vil den typisk vare 28 dage. Så som udgangspunkt tænker jeg ikke, at der er noget unormalt ved at din menstruationscyklus er så kort. Det er også meget normalt, at ens menstruation er uregelmæssig de første år. Men jeg kan sagtens forstå, at det er rigtig irriterende for dig. Du skriver, at du har haft sex med din ekskæreste for et par måneder siden. Hvis I har brugt beskyttelse, så tænker jeg ikke, at der er noget du skal være bekymret for, eller hvis din menstruationscyklus også var kort på det tidspunkt. Men hvis I ikke brugte beskyttelse eller du fortsat er bekymret, så kan jeg anbefale dig at tage en graviditetstest. Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt skræmmende at tage en graviditetstest, men det er også meget godt at få afklaring, så du ikke skal gå rundt og være bekymret. Du kan købe graviditetstest i supermarkeder, på apoteket eller i Matas. Men som udgangspunkt tænker jeg ikke, at du har noget at være bekymret for, hvis I har brugt beskyttelse eller han ikke har haft udløsning i dig.
Det er rigtig nok, at p-piller kan hjælpe ens menstruation til at blive mere regelmæssig, men det er også helt i orden, hvis du ikke har lyst til at tage p-piller. Jeg tænker, at det måske er en god idé, at du får en tid ved lægen til at snakke lidt om din menstruation. Din læge kan fortælle dig om det er en normal cyklus du har, og om der er noget du skal være bekymret for eller ej, og om der er noget du selv kan gøre. Hvis du er lidt nervøs for at tage til læge, så kan du eventuelt have din mor med dig. Og det er en rigtig god idé at have et overblik over din cyklus - altså skrive ned, hvilken dag du har fået menstruation og hvor mange dage det varede. På den måde er det også lettere for en læge, at hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, at det her er noget som fylder hos dig, og derfor håber jeg, at du vil snakke med en læge, så du forhåbentlig kan få noget afklaring, og så du måske også kan få nogle gode råd til, om der er noget du kan gøre for at gøre din cyklus mere regelmæssig.
Mange hilsner
Pernille