Terapi
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg har den her ven på 12, og han bor i et af Aalborgs mere kriminelle/"socialt udsatte" områder. Han bærer præg heraf, og han snakker hele tiden om, hvad han nu har lavet i Vejgaard/Aalborg Øst. Jeg føler, at det er min samfundsmæssige pligt at hjælpe ham, men jeg tror, det virker bedre, hvis jeg selv prøver at hjælpe ham, fremfor at sende ham gennem det kommunale system. Det kommunale system (Socialforvaltningen) ville i værste fald kunne "tvangsflytte" ham fra vores fælles friskole til den folkeskole, han bor tættest på - altså den med en masse kriminialitet og narko, etc. I stedet prøver jeg altså selv at hjælpe ham med min såkaldte "terapi", men jeg har brug for nogle tricks for en med psykologeraring. Har I nogle?

Svar:
Hej med dig.
Først, har jeg lyst til at fortælle dig, at du virker til at være en rigtig god ven, når du skriver herind til Cyberhus, for at få råd til, hvordan du kan hjælpe din ven. Det er meget betænksomt af dig, at du gerne vil hjælpe ham alt det du kan og det forstår jeg virkelig godt. Derfor vil jeg komme med mine bud på, hvordan jeg synes, du kan hjælpe ham bedst muligt.
Jeg kan godt følge dig i, at du meget gerne vil hjælpe din ven til at få det bedre og jeg kan også godt se, hvorfor du helst ikke vil blande udefrastående ind i det. Når du skriver, at du ikke vil kontakte Socialforvaltningen, kan jeg også godt sætte mig ind i dine grunde. For som du fortæller, vil du så ikke vide, om kommunen vil flytte ham til den folkeskole, som han bor tættest på og som ikke er god for ham (kriminalitet, narko etc.). Til gengæld tænker jeg, at du bliver nødt til at kontakte nogle udefra som fx en lærer, en voksen i jeres netværk eller andre, som I stoler på? Selvom du rigtig gerne vil og sikkert også allerede har hjulpet din ven med gode råd og "terapi", skal du ikke stå alene med ansvaret for din ven (for du skal også huske at tænke på dig selv og leve dit eget liv ved siden af). Selvom du rigtig gerne vil, så kan I ikke stå alene med de problemer som din ven har.
Måske kan du fortælle ham, at du bekymrer dig for ham og fortælle ham, at du derfor gerne vil hjælpe ham? Du kan også prøve at snakke med ham om, hvad han synes I skal gøre - så du ikke kontakter Socialforvaltningen eller andre, førend han er med på det? Det kan være I skal starte med at tage fat i en god lærer, en forældre eller en anden voksen som I begge stoler på? På den måde, kan I få nogle gode råd til, hvad I kan gøre for, at din ven får det bedre igen. Det kan godt være, at I i sidste ende (måske sammen med den voksne I vælger at snakke med) vælger at kontakte kommunen. Hvis han har det meget svært, er det en mulighed at få kontakt til en socialrådgiver hos Socialforvaltningen, som formentlig vil kunne tilbyde din ven hjælp på en helt anden måde end du kan. Jeg tror samtidig ikke, at du skal være nervøs for, at kommunen vil tvangsflytte ham til en anden skole, hvor der er problemer med kriminalitet og narko - men jeg kan sagtens følge dig i din bekymring.
De råd jeg har givet dig har indtil videre handlet meget om, at du og din ven sammen tager hånd om hans problemer. Der er selvfølgelig også den mulighed, at han ikke selv synes der er problemer og ser nogen grund til, at der skal gøres noget. Hvis det er tilfældet, synes jeg selv du skal prøve at gå til en voksen eller en lærer som du stoler på.
Når du har kontaktet en voksen alene eller sammen med din ven, tror jeg du skal se, om du kan tænke på noget andet et stykke tid. Som sagt, er det rigtig betænksomt af dig at hjælpe ham så meget som du gør, men det vil også være godt for dig at give "bekymringerne" videre. På den måde har du/I gjort hvad I kunne for at din ven kommer godt videre. Og når du har gjort det - er det vigtigt, at du også begynder at leve dit normale teenageliv igen. Når du nu er en, der tænker rigtig meget på andre - så er det også vigtigt at kunne tage hånd om sig selv. Måske du også har brug for at snakke med andre om den situation du står i - som ven til én, der har det svært? Hvis du har brug for en støttende og lyttende voksen er det altid en mulighed at logge på Cyberhus' 1-1 chatrådgivning, som du finder ved hjælp af linket her.
Jeg håber på, at du kan bruge mine råd.
Mange hilsner Signe.