tatovering gir problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse. Tak for gode svar. Jeg har selv nu fået et problem som jeg ikke kan løse. Jeg er en pige på 14 og har en moster jeg holder rigtig meget af. Hun er meget yngre end min mor og har altid været "den viilde" i familien. Hun er nærmest som en veninde for mig. Hun taler anderledes end min mor, der er meget streng, og jeg må meget mere når jeg er sammen med min moster. I påsken havde min moster inviteret mig med til Grancanaria sammen med hendes kæreste. Ham kan min mor ikke lide, men jeg synes han er sød og sjov. Min mor sagde først nej, men jeg plagede så længe at fik lov. Det blev min bedste ferie nogensinde. På ferien kom vi til at snakke om tatoveringer. Min moster har to rigtig flotte og jeg vil også så gerne have en, men det må jeg jo ikke for min mor. Min moster sagde at jeg da også skulle have en - jeg kunne bare få den et sted hvor min mor ikke ku se den. Hun foreslog på ballen øverst oppe. Når jeg så går i almindelige underbukser er den skjult, men på stranden i bikini med lav talje kan man se det øverste af tatoveringen, og det synes drengene er skidefrækt siger min moster. Så hun hev mig med ind til en tatovør og vi valgte en salamander. Det gjorde herrenas, men min moster holdte mig i hånden, så det gik. Jeg var meget glad for min tatovering og tænkte jeg saktens kunne holde den skjult for min mor. Mine veninder synes den er vildt cool, og jeg havde glædet mig til jeg skulle på stranden og vise den. Men en dag da jeg stod nøgen på badeværelset havde jeg glemt at låse og min lillebror kom stormende ind og så tatoen. Han ved godt min mor ikke har givet lov, og nu er han begyndt at afpresse mig for ikke at sige noget. Han er 11 år og en lille orm - jeg hader ham. I begyndelsen holdt jeg ham hen med slik, men nu forlanger han del i mine lommepenge. Min mor "slår både mig og min moster ihjel" hvis hun finder ud af det. Måske må jeg så ikke være sammen med min moster mere. Hvad skal jeg gøre? Jeg elsker min moster. Hilsen Salamanderpigen

Svar:
Hej :)
Kan godt forstå, at du skriver ind til brevkassen - det lyder lidt som noget rod, og jeg håber, at jeg kan gøre det lidt mere overskueligt.
Du spørger, hvad du skal gøre - og for mig at se er der kun en ting: fortæl det til din mor. Jeg synes også, du skal fortælle, at din lillebror har afpresset dig for penge, for det er bestemt ikke ok.
Lige nu er du i en situation, hvor din lillebror kan blive ved med at afpresse dig, og det vil sikkert komme til at bekymre dig endnu mere og give dig flere problemer. Jeg tror, din mor vil opdage tatoveringen på et eller andet tidspunkt uanset hvad, og så er det bedre, at du selv har været "voksen" og fortalt det til hende.
Det må være dejligt at have sådan en moster, der bare forstår, hvad man gerne vil, og er med på en masse sjove ting.
Når det så er sagt, skal du vide (og det ved du jo nok også godt), at din mor laver nogle regler for dig og er lidt streng, fordi hun mener, det er det bedste for dig. Hun vil sikkert også gerne være din veninde og lave sjove ting med dig - men fremfor alt er det vigtigst for hende, at beskytte dig fra at lave dumme ting. - F.eks. er det ikke ret sikkert at få lavet tatoveringer på feriesteder, da der kan være alt muligt i blækket, og det kan der gå op til 10 år før kroppen reagerer på.
Jeg synes det er bedre, at du argumenterer over for din mor, og viser at du er ansvarlig, når du gerne vil have lov til noget. I stedet for at gå til din moster.
Jeg tror også, du skal snakke med din mor om det alene. Hun vil måske, som sagt, også gerne være lidt tættere på dig, og føler måske, at din moster bare får lov at lave alt det sjove med dig, mens hun bliver nødt til at være streng. Hvis I sidder og snakker to mod en, bliver din mor måske bare endnu strengere og siger "nu er det slut".
Jeg ønsker dig held og lykke :) Og se bare at få det gjort. Jo længere tid du venter, jo sværere bliver det.
Pøj pøj
fra Mette