Tatovering
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus,
Jeg var i tvivl om, hvilken kategori, jeg skulle skrive i. Håber, jeg har valgt rigtigt.
Men, jeg står i et lidt mindre dilemma. Jeg vil rigtig gerne have en tatovering, men et sted, hvor den kan dækkes til. Jeg er fyldt 18 år, så jeg kan jo selv
bestemme det. Jeg har overvejet det i rigtig lang tid, og det er en tatovering, der viser, hvor meget jeg holder af min familie, så den altså
også har en stor betydning for mig, og ikke bare er en tilfældig tatovering. Problemet ligger bare i, at jeg er bange for at fortælle mine forældre, at jeg gerne vil
have den lavet, da de er imod alt det, der hedder piercinger og tatoveringer. Jeg har fået en del hul i begge mine ørere, men det har jeg også skullet høre meget for.
Resten af familien, bortset fra min bror, er også imod tatoveringer - og jeg er bange for, at mine forældre bliver skuffet, hvis jeg får det lavet, og familien vil se skævt til mig, hvis jeg får det lavet... Jeg er træt af at gøre, hvad familien forventer af mig, da jeg bliver anset som værende fornuftig (de ved dog også, at jeg godt kan lide at gå andre veje, end de lige har tænkt). Men samtidig er jeg også bange for at skeje ud.. Håber, at I/du kan forstå, hvad det er jeg prøver at forklare. Jeg har jo hverken lyst til at skuffe mine forældre, men jeg har heller ikke lyst til at holde mig tilbage pga. min anti-piercing-tatoverings-familie. What to do?
Sommerhilsen her fra.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, du skriver herind med dit spørgsmål. Du står lige nu midt i at skulle træffe et valg og er splittet mellem, om du skal lytte mest til dig selv og dit eget ønske om at få en tatovering eller til de forventninger, du føler, der er til dig. Du vil ikke skuffe dine forældre, men samtidig heller ikke holde dig tilbage pga. dem. Jeg kan godt forstå dit dilemma, og jeg kan forestille mig, at det kan være svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Jeg vil prøve at give dig nogle forskellige vinkler på din situation, som jeg ser den, og så håber jeg, det kan hjælpe dig lidt videre.
Det at få en tatovering er en stor beslutning, da det jo ikke er noget, man nemt lige kan få fjernet igen. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at man tænker meget over, hvad man vil have, og hvor man vil have den, og det lyder det også som om, du har gjort. Der ligger mange tanker bag, og du har også gjort dig overvejelser omkring, hvor tatoveringen skal sidde, så du kan dække den til. Du skriver også, at du har overvejet det i rigtig lang tid, og du har stadig lyst til at få den lavet. Det er nogle rigtig fine overvejelser, men husk også at tænke over, om du mon stadig vil være glad for den om 10 år, 20 år og senere, om du kan se dig med den, når du måske en dag skal have børn, om den kan have betydning for dit fremtidige arbejde osv.
Jeg kan ikke råde dig til, om du skal få den lavet eller ej, da det er noget, du kun selv kan beslutte, men jeg synes i hvert fald ikke, det lyder som en pludselig indskydelse, du ikke har gennemtænkt. Jeg ser nogle forskellige muligheder, som jeg vil prøve at ridse op for dig:
1. Du fortæller dine forældre, at du overvejer at få lavet tatoveringen, og så kan I få en snak om det, inden du træffer beslutningen.
2. Du får lavet tatoveringen og fortæller dine forældre om det bagefter, men så skal du nok være forberedt på deres første reaktion.
3. Du får lavet tatoveringen og lader være med at fortælle dine forældre om det, før du føler dig klar til det, eller de selv opdager det.
4. Du lader være med at få lavet tatoveringen, i hvert fald lige nu. Så har du mere tid til at tænke over, om det virkelig er noget, du ønsker.
Som du selv skriver, så er du 18 år og kan derfor selv bestemme. Jeg synes, det er rigtig fint, at du også tænker over, hvordan dine forældre vil tage det, og at du ikke vil skuffe dem. Det tror jeg, de ville være rigtig glade for at vide. Når det er sagt, så synes jeg, det er vigtigt, at du ikke lader dig styre af deres holdning. Det er dit valg, og hvis du vil have tatoveringen, så tror jeg, de også vil komme til at acceptere det. Jeg synes, det er en smuk tanke, som ligger bag tatoveringen, og den synes jeg i hvert fald, du skal fortælle dine forældre om på et eller andet tidspunkt.
Du skriver, at du bliver anset som værende fornuftig, og det synes jeg også, du lyder som – om du får lavet tatoveringen eller ej! Derfor tror jeg også, du ender med at træffe det valg, som er det rigtige for dig.
Mange hilsner
Line