Tankerne bomber hovedet omkring graviditet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyperhus.. Jeg er en pige på 15 år som har en ufattelig dejlig kæreste på 17.. Mig og ham har et aktivt sexliv.. Mig og ham prøvede ubeskyttet samleje i 10 sekunder ca... Også finder jeg ud af, at det er de dage hvor jeg er mest frugtbar.. Jeg er simpelthen så nervøs.. Vi plejer altid at beskytte os.. Håber i kan guide mig frem.

Svar:
Hej med dig
Jeg syntes det lyder godt, at du har sådan en dejlig kæreste og det virker til i har det godt sammen.
Når i er så glade for hinanden er det meget normalt at komme til at prøve uden noget beskyttelse. Og da i nu har gjort det uden, kan jeg godt forstå du er nervøs for om du kan være blevet gravid, og jeg vil prøve at guide dig igennem hvad du skal gøre for at blive sikker på om du er det eller ej.
Jeg syntes det er rigtig godt at hører i normalt bruger prævention, fordi ubeskyttet sex altid er usikkert, også selvom man er i en sikker periode. Og når en fyr har sex kommer der noget i starten der smører penis, som bliver kaldet præsæd. Det indeholder få sædceller som kan gøre piger gravide også. Så der kan være en lille chance for at du er blevet gravid, selvom du skriver i kun gjorde det i 10 sekunder.
Det som du kan gøre er at gå på apoteket og købe en graviditets test så du selv kan tjekke det. Så kan du få at vide om du er gravid eller ej. Hvis den viser positiv er du gravid og skal gå til din læge som så også vil tage en test, og guide dig videre hvis du har brug for det.
Du kan læse lidt om graviditet på dette link http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=22088
Jeg syntes det er godt du har sådan en dejlig kæreste, og jeg syntes du skal få ham med til alt det her, fordi i er sammen om det, og du skal ikke stå alene med det.
Og husk chancen for at du er blevet gravid er meget lille, men du skal stadig få det tjekket så du kan slappe af igen.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw