Tanker om det, og hvordan griber jeg det an?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus. Jeg har et virkeligt stort problem der fylder meget i mit liv. - og jeg ved heller ikke lige om det er den rigtige brevkasse.
Jeg har haft det siden jeg blev født. Alt dette er hvad jeg har fået fortalt, og hvordan jeg har forstået situationen.Da jeg blev født fandt lægerne ud af at der var noget galt med mig. Jeg ved ikke hvad jeg havde dernede ( i skridtet ). Men lægerne skulle ihvertfald (bygge) eller lave en penis til mig hvis det er sådan man nu siger det. Dengang var jeg en af de første forsøg man gjorde det på. Den har egentlig fungeret fint ang. toilet besøg. Men da jeg blev teenager begyndte jeg egentlig at tænke over et stort problem jeg har med mig selv. Den er i forvejen ikke særlig stor ( Men det er der jo intet at gøre ved ), men den bøjer heeelt sindsygt. Det er ikke til siderne med ned af, og det er en kraftig bøjning. Altså det er så slemt at jeg endnu ikke har haft en behagelig oplevelse med kondomer. Jeg har haft sex 1 gang, og det var meget problematisk ifølge mig. Det var svært at penetrere da den bøjer kraftigt, og til og med nogle stillinger var ubehagelige for pigen.
Da jeg er 17 bor jeg stadig hjemme og jeg har det MEGET svært ved at snakke om sex og hvordan det går med min penis og sådan med min mor. Jeg skal bo hjemme i lang tid og jeg synes det er vildt pinligt at skulle fortælle hende at der er noget galt.
Så mit spørgsmål er, hvordan får jeg sagt til hende at jeg gerne vil til lægen og få mit problem undersøgt uden at det bliver alt for pinligt for mig?.. og hvordan skjuler jeg for mine venner at jeg måske skal opereres i penis. Jeg synes det er vildt problematisk og det fylder meget i min hverdag. Det går sågar ud over kærlighed og det med at finde en pige. for jeg føler ikke jeg kan tilfredsstille en pige som mener at sex er vigtigt og sådan. og det er det jo også, men mit problem er så stort, at jeg faktisk ikke engang har lyst til at have sex, da den er så (misformet) eller hvad man nu skal kalde det.
Please hjælp mig cyberhus :)

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have undersøgt din penis. Det lyder til at det hæmmer dig i din hverdag, og med kærlighed og sex, så det lyder rigtig fornuftigt at få en læge til at undersøge det.
De fleste synes at det er lidt pinligt, at tale om sex med deres forældre, og det kan være svært, hvordan man skal gribe det an. Men jeg tænker, at din mor er klar over, at du har haft nogle komplikationer med din penis, og det kan være at hun selv tænker over, om alt nu er som det skal være. Selvom det kan være grænseoverskridende, så er jeg sikker på, at din mor gerne vil lytte til dig. Jeg synes at du skal sætte hende ned på et tidspunkt, hvor hun ikke har travlt og har tid til at lytte, og så fortælle hende, at det du skal fortælle hende er svært for dig at tale med hende om, men at du har et problem. Selvom det er ubehageligt, så er jeg sikker på, at du vil få det meget bedre efter du har talt med hende om det, og så kan hun også hjælpe dig når du skal til lægen og hvis du skal opereres. Du kan overveje, hvor meget du vil fortælle hende. Det kan være, at du ikke har lyst til at fortælle hende, at det kan være svært for dig at have sex, men nøjes med at fortælle det til lægen. Det vurderer du selv. Det vigtigste er, at hun får at vide at det er et så stort problem nu, at det hæmmer dig i hverdagen.
Du spørger også til, hvordan du skjuler det for dine venner. Det kan være svært at svare på, men jeg tænker om du vil overveje, om der er nogen af dine tætteste venner du har lyst til at fortælle det til? På den måde behøver du ikke at lyve eller skjule det, og det er måske rart at dine venner ved det. Du kan jo ikke gøre for, hvordan du er født, og at der har været nogle problemer med din penis da du blev født, er ikke din skyld eller er pinligt. Det er bare rigtig ubehageligt og uheldigt for dig, men forhåbentlig kan du få noget hjælp til det nu. Selvom det lyder til at dit problem med din penis er forholdsvist stort, så er der mange drenge som har oplevet at have problemer med deres penis på den ene eller anden måde, men det kan være svært at snakke om. Hvis du får lyst til at fortælle dine venner at du skal opereres, så behøver du ikke at fortælle detaljeret hvad problemet er, men blot hvad du har lyst til, at de skal vide. Hvis du alligevel gerne vil skjule det for dem, så kan du nok først vurdere, hvordan du kan gøre det til når du finder ud af, hvordan operationen er og hvor lang tid det tager før du er ovenpå igen. Det kan være, at du hurtigt er ovenpå igen, og at der ikke er behov for, at du skal skjule det for dine venner.
Jeg ønsker dig held og lykke og jeg håber at du får den hjælp, som du har brug for.
De bedste hilsner Pernille