synsk veninde?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle skrive henne, men håber det er ok her. For et år siden begyndte den ene af mine veninder at forudse ting. Det startede med at hun forudså hvad der ville ske til sidst i film hun aldrig før havde set. Senere var hun i en skov med min anden veninde(de måtte faktisk ikke være der). Hun prøvede at krydse en å da hun pludselig sagde til min anden veninde at hun skulle gemme sig fordi der snart kom en mand. De gemte sig og lidt efter kom der en mand gående. Vi fik alle tre et chok. Lige siden har hun forudset ting. Endag begyndte hun at snakke om at vi snart fik ny pige i klassen. Hun fortalte også om alle de forfærdelige ting der var sket i hendes liv. Pigen kom og vi vidste ikke hvad vi skulle gøre hvis vi nu vidste noget vi ikke burde vide, så vi gik til pigen og spurgte... Og alt var rigtigt. Hun har også forudset at hun ville forstuve armen på vej hjem fra skole hvilket også var rigtigt. Nu er jegbare blevet lidt bekymret. Hver gang hun forudser noget tænker jeg bare, at det jo ikke kan lade sig gøre at være synsk. Men så er det rigtigt hvad hun siger og så kan jeg ikke lade være med at tro på det. Jeg er bekymret for min veninde, for hun har gået flere gange til psykolog før på grund af forskellige ting, og hvis hun nu forudser noget stort og forfærdeligt, er jeg bange for, at hun bryder sammen. Jeg har ikke lyst til vi skal vide ting om folks fortid og fremtid. Og ikke mindst vores fortid og fremtid. Og jeg vil heller have en veninde, der næsten tør komme ud, af frygt for at forudse noget. Hvad skal jeg gøre? P

Svar:
Kære P
Jeg synes det er rigtig godt du skriver herind med dit spørgsmål, og jeg kan godt forstå at du ikke synes det er særlig rart at hun går og forudser forskellige ting, fordi, som du skriver, kan det være forfærdelige ting.
Man kan diskutere meget længe om det er muligt at forudse ting eller ej, og der findes mange delte meninger. Nogen vil mene at det er muligt, mens andre vil mene at folk der rammer plet på at forudse ting, mere handler om en blanding af held, tilfældighed og måske en rigtig god evne til ”læse” andre folks følelser.
Men som jeg læser dit brev, så handler det faktisk mest for dig om, at du bekymrer dig om din veninde, fordi du tænker at hun måske ikke kan holde til at opleve de her ting, og måske vil bryde sammen. Samtidig med at du ikke har lyst til at vide ting om folks fortid og fremtid, eller vide ting om din egen fortid og fremtid på den måde.
Bekymring
Din bekymring for din veninde, viser at du er en rigtig god veninde, som vil det bedste for din veninde. Du kan ikke fortælle hende hvad hun skal og hvad hun ikke skal, men du kan sætte dig ned og fortælle hende om din bekymring. Måske har hun også selv tænkt over hvad hun ville gøre, hvis hun forudså noget stort og forfærdeligt, og måske har hun allerede en plan til hvordan hun passer på sig selv, eller måske kan du få hende til at overveje at få en plan til hvordan hun skal passe på dig selv i det, fx at have en voksen at tale med det om. Mit råd er altså du skal sætte dig ned og fortælle hende om din bekymring og opfordre hende til at have en voksen som støtte i det.
Dine grænser
Jeg synes det er rigtig godt at du mærker efter og lytter til at det her faktisk ikke er noget du har lyst til – at du ikke vil vide alt muligt om folk og dig selv på den måde. Det synes jeg også du skal fortælle hende, når du sætter dig ned og snakker med hende. At du faktisk helst vil have at hun ikke fortæller dig, hvis hun forudser noget og at du heller ikke bryder dig om at hun forudser ting om dig. Hvis du får sagt det på en god måde, tror og håber jeg at hun vil respektere at du ikke vil være en del af det, og heldigvis er der jo mange andre ting I stadig kan lave sammen.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får en god snak med din veninde og får sat den grænse for hvad du har lyst til - endnu engang ros til dig for at mærke efter hvor grænsen går for dig!
De bedste hilsner fra Heidi