Synes kønshår er klamme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Mit problem er at jeg synes kønshår er virkelig klamme. Altså hvis jeg ser et kønshår et andet sted end dernede eller i mine underbukser (fx. på et bord) så tager jeg et stykke papir og fjerner håret og så vasker jeg bordet der hvor håret har lagt. Og hvis et kønshår rører ved noget som rører ved noget som rører ved noget som rører ved noget som rører ved noget som rører ved noget (hvis du forstår) så føler jeg (hvis vi siger at den sidste ting som blev rørt var min jakke) at min jakke har rørt ved et kønshår. Men er kønshår klamme og hvis et kønshår rører noget som rører noget osv. er det så ligesom at den sidste ting der blev rørt har rørt ved et kønshår? Her kommer der lige et eksempel: hvis der ligger et kønshår på et bord henne i skolen og en af mine veninder så rører ved det og hun rører ved min ryg som rører ved min skoletaske som rører ved min jakke som rører ved sædet i bilen er det så ligesom at sædet har rørt ved et kønshår?
Håber i kan hjælpe mig da det fylder virkelig meget i min hverdag.
Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan berolige dig med, at du overhovedet ikke er den eneste, som synes at kønshår er klamme, da det ofte er forbundet med noget uhygiejnisk. Men jeg kan godt forstå, at det er træls for dig, at det er noget der fylder så meget for dig i din hverdag.
Nogle gange når man finder noget ubehageligt, så kan det egentlig være meget godt at vide lidt mere om det, så man lettere kan forholde sig til det, og måske sætte det lidt i perspektiv. Kønshår har faktisk en række vigtige formål; det beskytter kønsorganerne mod kulde og varme, nedsætter risikoen for rifter og sår, yder beskyttelse mod sygdomsfremkaldende bakterier, og leder duftstoffer væk fra kønsorganerne. Så selvom det kan virke klamt, så kan det være godt at vide, at kønshår faktisk er hygiejnisk. Men derfor er det ikke så rart at skulle røre ved andres, der fx ligger på et bord. Men jeg vil ikke mene, at der er mange bakterier forbundet til et enkelt hår, som jeg tænker er det, der bl.a. kan gøre, at et kønshår virker klamt. Så i forhold til dit eksempel:"hvis der ligger et kønshår på et bord henne i skolen og en af mine veninder så rører ved det og hun rører ved min ryg som rører ved min skoletaske som rører ved min jakke som rører ved sædet i bilen er det så ligesom at sædet har rørt ved et kønshår?"  Så nej - så er det ikke som om, at sædet har rørt ved et kønshår, fordi de få mulige bakterier, der vil være på et hår vil slet ikke kunne overleve en så lang 'tur'.
Jeg kommer lidt til at tænke på, om du ofte er ude for at du skal fjerne andres kønshår i fx skolen, da det lyder til at det er noget, som du ofte bliver konfronteret med? Det lyder ikke særlig rart, og hvis det er noget der er et gentagende problem, fx hvis der er nogle af de andre elever, som synes det er sjovt at drille med det, så kan det være en idé at snakke med en af dine lærere om det, så vedkommende måske kan tage en fælles snak med klassen. Jeg kan godt forstå, at det ikke er det letteste at skulle sige, men hvis I er flere i din klasse som synes det er et problem, så kan I måske sammen sige det. Du kan også forsøge at sige det som det er: at du finder flere kønshår liggende, og du synes faktisk at det er ret ulækkert, men du ved ikke helt, hvad du skal gøre ved det.
Du kan også prøve at reflektere lidt mere over, hvordan det egentlig kan være, at du synes at kønshår er klamme? Nogle gange kan det hjælpe virkelig at tænke over, det der fylder for en og måske skrive det ned på et stykke papir, så man bedre kan overskue det. Du kan fx prøve at tænke over, hvor lang tid du har haft det sådan, om der er noget særligt, du måske er bange for i forhold til kønshår som fx bakterier, om der er andre lignende ting, som du har det med på samme måde osv. Det kan hjælpe at gøre det så håndgribeligt som muligt, og måske kan det være, at du finder frem til, at der ligger noget andet bag, eller måske kan det hjælpe dig blot at danne dig et overblik over dine tanker, så du har en fornemmelse for, hvorfor du synes det er klamt.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Mange hilsner
Pernille