Synes det er pinligt i åbne rum
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det jeg ville vide, eller om det er den rigtige kategori. Jeg har de sidste par år gået en tur hver aften, intet galt i det. Men efter vinteren i 2012 kom, så har mine forældre sagt at jeg skulle have en af de der gule veste/refleks vest på. Forstår dem fint i de da det er mørkt osv. Jeg spurgte dem hvornår jeg så slap for at gå med den, hvor de kom med svaret aldrig - de bliver mere synlig, også om sommeren. Efter jeg Skulle have sådan en på har jeg ikke gået turer siden. Jeg vil da gerne gå med den fordi jeg synes den er sej, men synes dog det er pinligt at blive set af ens venner og alle dem fra skolen. Hvad gør jeg?

Svar:
Hej med dig
Dit spørgsmål rammer helt rigtigt i denne kategori og det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller.
Dette er en klassisk situation imellem sikkerhed og at se smart ud. Og det er noget som rigtig mange mennesker har oplevet eller prøver at opleve i deres liv.
Tag nu bare cykelhjelmen som et eksempel. På den ene side ligner man en kylling med en skald på hovedet, som lige er kommet ud af et æg... På den anden side, så kan den skald faktisk redde vores liv, hvis vi ender i en farlig situation.
På samme måde kan man se en sikkerhedsvest. I nogle tilfælde kan det godt føles som om at den ikke er helt smart at have på, og det er der formentlig også andre unge mennesker som tænker. Men står man så i den situation at opleve en fuld eller træt bilist på en mørk aften, som ikke har styr på hvordan han/hun kører bil, så kan det faktisk være din vest som redder dit liv.
Men til spørgsmålet om hvor længe du skal gå med den.
Jeg kan ikke finde en lov, som siger at du skal have en sikkerhedsvest på, så det er der ikke en lov om. Derimod står der på denne hjemmeside at reflekser er en god ide for børn og unge at have på i trafikken.
Så længe du er under 18 år, så er det dine forældres ansvar at passe på dig og beskytte dig. Og det gælder faktisk også din færden i trafikken. De sidste 5 år har der været meget fokus på unges adfærd i trafikken, og der har faktisk været en del ulykker hvor unge mennesker har været involveret, og hvis dine forældre har oplevet den slags med andre unge eller set det i Nyhederne i fjernsynet, så er det nok derfor at de ønsker at du skal gå med den i lang tid.
Når du er 18 år eller derover, så er det faktisk dit eget ansvar at passe på dig selv og beskytte dig selv, også i trafikken, og bruge alle de ting som dine forældre har lært dig om sikkerhed. Så kan du selv vælge om du vil gå med vest eller cykelhjelm.
Hvad angår din vest, så er der et par muligheder for at du og dine forældre både kan være sikre og smarte på samme tid:
Er det muligt at du og dine forældre kunne snakke sammen og måske laver nogle fælles retningslinjer for at gå med vesten, altså nogle regler for hvordan det skal fungere?
Det kunne f.eks være at aftale i hvilke situationer du skal have vesten på. Om vinteren og når det er mørkt udenfor giver det god mening at have sådan en vest på, men når det er sommer og lyst er der ikke et behov for at have den på. Dog kunne den måske ligge i din taske, klar til at tage på, hvis det nu skulle blive mørkt.
Hvis du ikke synes vesten er smart, så kunne du læse den hjemmeside jeg sendte, og foreslå at du fik nogle reflekser i stedet for en vest. Reflekser er ikke så synlige som en sikkerhedsvest, men de er lige så effektive.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, så du kan vende tilbage til dine gåture, for de lyder altså dejlige. Og der er intet så skønt som lidt frisk luft og lidt motion i benene.
Mvh
Casper