Svært ved at tale - bogstaveligt talt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
jeg er en 16 årig pige.
mit spørgsmål til jer/dig er, om det er normalt at man som ung pige kan have svært ved at tale? Ligesom at ens hoved arbejder hurtigere end munden? Jeg har længe kæmpet med problemet og jeg syntes egentlig det er ret pinligt. Altså jeg er jo helt normal og sund, men min tunge har virkelig seriøse spasmer i stort set hvad end jeg siger. min mor har også lagt mærke til det, og det frustrerer også hende at mine ord altid ikke kommer ud som alle andres.. Ville godt have skrevet lidt mere, men jeg er nødt til at nå noget om lidt. Håber inderligt at i har et svar til mig, da det det virkelig ville betyde meget for mig.
vh. mig :)

Svar:
Hej med dig
Jeg tror, at der er mange, der kender til, at det nogen gange kan være svært at få ordene ud af munden, hvis man fx har en masse tanker, som kører rundt i hovedet.
Det er godt at høre at du er en pige, som er sund og rask. Men du skriver, at det længe har været et problem for dig at tale, og det lyder også som om det er ofte, da du skriver, at det giver dig problemer i stort set alt hvad du siger. Jeg forstår virkelig godt, at det er noget der generer dig, da vores tale er så grundlæggende for at vi kan snakke sammen og dermed forstå hinanden. Jeg kommer til at tænke på, om det mon er lidt værre i nogle situationer end andre, når du fx er lidt nervøs, eller sammen med nogle bestemte mennesker? Hvis du tænker over dette, kan det være det kan hjælpe dig til at blive mere bevidst om hvornår det især er et problem for dig, at du kan have svært ved at tale.
Du skriver, at din mor også har lagt mærke til det, og jeg tænker derfor, at det er noget I har snakket om. Det tænker jeg er rigtig godt, da det er en god ide at snakke med nogle du har omkring dig om det her problem. Hvis det fortsætter og du synes at det generer dig meget, vil jeg anbefale dig at kontakte din læge. Han/hun kan evt hjælpe dig med at få en henvisning til en der har forstand på at hjælpe folk der kan have problemer med at tale - fx en talepædagog. Ud fra dit brev er det svært for mig at vurdere om dette er noget der er nødvendigt eller godt for dig, men jeg tænker det er en mulighed som du evt. kan tale med din mor eller en anden om, hvis det er noget der går dig meget på.
Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at skrive til os her i Cyberhus igen, både i brevkassen og i vores chatrådgivning. Jeg håber at du kunne bruge mit svar.
De bedste hilsner
Annika