Sved og lugt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Nu har jeg altså lugtede i nogle år! Jeg har brugt Biotherm, krystaldeo, cosmea og mange andre, men de virker ikke rigtigt Problemet er nok mest det at jeg lugter.. Men det sker kun når jeg ikke er hjemme. Fx i skolen, til sport osv.. For når jeg er hjemme lugter eller sveder jeg ikke. Tror måske det kunne være noget psykisk? Ved ikke helt hvad grunden er.. Men kan jeg blive nød til at købe en aluminium klorid deo som 14 årig? Eller er der andre muligeheder? Please hjælp!!

Svar:
Hej
Det er faktisk rigtigt godt at du skriver og spørger om det, for det er et helt normalt spørgsmål at stille.
Der er to ting i mit svar, så jeg deler det op i to for forståelsens skyld. Det første handler bare lidt generelt om at svede og det andet handler om hvad det vil sige at være teenager der sveder.
1. At kunne svede er rigtig vigtigt for kroppen, for sved er med til at afkøle vores krop når musklerne bliver varme. Og det sker ofte ved motion og sport, derfor oplever du det nok ikke derhjemme. Hvis vi ikke kan svede, ville vores krop bryde sammen og vores muskler ville konstant få kramper og skader. Udskillelsen af sved forøges også ved nervøsitet og aftager ved kulde.
2. At være teenager og opleve sved, er lige så normalt som at en kniv høre sammen med en gaffel. Og det er noget ALLE oplever, specielt i puberteten. Og hvorfor specielt i puberteten? I puberteten udvikler vores kroppe sig hurtigere end på noget andet tidspunkt i vores liv. Det kræver utrolige mængder af energi for kroppen at udvikle sig, så musklerne arbejder på højtryk, også selvom den unge ikke dyrker sport eller motion. Og da mange affaldsstoffer også udskilles igennem sved, vil de fleste teenagere føle at de lugter rigtig meget. Men man kan oftere dufte sin egen duft mere end andre kan, så det vil altid lugte lidt værre i ens egen næse end i andres. Og derfor kan vi nogle gange "narre" os selv til at tro vi lugter værre end vi egentlig gør.
Tilgengæld vil du opleve at din duft aftager, jo ældre du bliver. For din krop vil på et tidspunkt føle sig færdigudviklet og dine muskler vil slappe mere af, og derfor bruge mindre energi på at udvikle sig. Og på den måde er det normalt at lugte mindre af sved jo ældre man bliver.
En løsning kunne være at købe en aluminiumklorid deodorant på apoteket, men mon ikke en antiperspirant deo er nok? Prøv at tale med dine forældre om det og se hvad de vil foreslå. Det kan jo være at de har oplevet det samme da de var på din alder og måske har en løsning.
Hvis du ikke kan holde det ud og det fylder for meget i din hverdag, så er det også en mulighed at gå til lægen og få hans/hendes vurdering.
Jeg håber ihvertfald at du kan bruge mit svar til dit spørgsmål.
Mvh
Casper